Indhold

Forsiden
Forumet
O-snak
Software
Træningsdagbog

Om Orientering.dk
Kontakt os
Forummenu

Velkommen til Forum !

Her diskuteres orientering, på både godt og ondt. Alle indlæg har noget med orientering at gøre.
Indlæg uden orienterings-tilknytning er du velkommen at skrive under O-snak.

Start en ny tråd

Se alle tråde


Mener du, at der er et indlæg som burde fjernes? Send en mail til
- skriv hvilket indlæg det drejer sig om (dato og tid for indlægget) samt en grund til hvorfor du mener at indlægget skal fjernes.





Orienteering, map, compass, running, outdoor, fitness, cross-country skiing, mountainbike, mtb, orientering, kort, kompas, løb
Forum
 
MTB-O
 
T. Rotovnik2002-04-24 12:41:54

MBO - Sover Danmark i Timen ??
I vores nabolande er Mountainbike Orientering i hastig udvikling og i juli måned afholdes de første verdensmesterskaber i sporten. Hvordan kan det være at vi i DK (DOF)ikke har fattet interesse for at tage denne (nye) sport på programmet ?
Er vi bare langsommere ude af starthullerne end stort set samtlige andre IOF medlemslande i Europa ?
Kigger man på den generelle udvikling som MTB sporten har haft i DK har DOF nu alle muligheder for at få en stor ny gruppe af mennesker i skoven :0)
Why just run .....nye tider - nye ordsprog....vi er flere der er klar til alternativer.

Skriv et indlæg

Du svarer på indlæg fra Nicolai Kliem (2002-05-08 14:49:58)

" Jeg tror ikke, at man kan bruge MB'eres blakkede ry til at
argumentere mod MBO, for det vil sandsynligvis være
oløbere, som vil supplere med MBO, fremfor rene
cykelryttere uden o-erfaring, som vil skifte til MBO. Det
må være konklusionen, hvis man sammenligner med ski-o. Et
af problemerne med ski-o var netop, at det ikke hørte
under DOF, men under Dansk Skiforbud, men de rene
langrensløbere var ikke interesserede i ski-o. Det var
stort set kun o-løbere, der forsøgte sig med ski-o.

Desuden hører international ski-o under IOF og ikke under
et internationalt skiforbund. Det samme gør sig gældende
med MBO, som jo også hører under IOF og ikke under et
internationalt cykelforbund. "

Annuller

Navn:
E-mail:  
Indlæg

For at beskytte mod SPAM skal du indtaste niunokuqig i feltet nedenfor:

Indlæg

Tage V. Andersen2008-04-17 12:38:52 | #80
svar på indlæg fra T. Rotovnik 2002-04-24 12:41:54Besvar

I efteråret 2007 blev OK Øst spurgt om de ville stå i spidsen for arrangementet af EOC MTB-O 2009 i Danmark, nærmere bestemt i Nordsjælland. Grunden til at man gerne ville have det placeret her på det tidspunkt var, at Kulturministeriet havde udråbt 2009 til Sportens år bl.a. fordi der i 2009 skulle foregå en række større internationale begivenheder i København, og fordi man derfor regnede med at kunne få støtte også til et EOC MTB-O.

Det sagde klubben ja til, senere også til samtidig at arrangere JWOC MTB-O. Det gjorde vi først og fremmest for at støtte det meget flotte arbejde som en række MTB-O folk i Danmark har udført gennem de seneste år med flotte danske resultater til følge. Og på baggrund af mine erfaringer gennem tre år som stævneleder for Spring Cup påtog jeg mig rollen som stævneleder for arrangementet.

Efter de internationale regler skulle arrangørerne have været udpeget i januar 2004, så man var allerede næsten 4 år bagud i forhold til tidsplanen. Vi fik tilsendt udkast til aftaler med hhv. IOF og DOF og fik at vide at vi hurtigst muligt skulle udarbejde det første materiale for at man kunne komme i gang med forhandlinger om støtte fra DIF og fra anden side. Den 22. januar fremsendte vi til DOF organisationsplan, tidsplan, budget, kommentarer til de fremsendte aftaleudkast samt udkast til Bulletin 1-2, som grundlag for at man i HB kunne behandle sagen den 29. januar.

Det gjorde man også, og man vedtog at arrangørerne skulle have besked tilbage i løbet af februar. Nu næsten tre måneder senere har vi trods flere rykkere endnu ikke hørt nogen tilbagemelding fra DOF (eller fra IOF).

Næste bulletin skal udsendes i juni. Inden da skal der være truffet aftaler med overnatningssteder og være så meget styr på økonomien, at man kan fastsætte et deltagergebyr. Det er bl.a. stærkt afhængigt af de aftaler man kan få i hus omkring støtte udefra eller fra DOF. På dette punkt har DOF sagt at de vil være med i forhandlingerne fra starten. Så vi kan ikke selv bare gå i gang.

Det har vi måttet gøre på en række andre punkter (valg af områder, skovtilladelser, skovlukninger mm.) selv om det efter IOF’s regler kræver godkendelse af stævnets IOF Adviser. Men en sådan er endnu ikke blevet udpeget af IOF/DOF.

Samtidig er vi bekendt med, at man for JWOC 2010 i Nordjylland for fod-orientering, selv om dette arrangement først finder sted et år senere, allerede har diskuteret den 9. udgave af aftalerne med DOF/IOF og er langt inde i forhandlingerne med DIF om økonomisk støtte.

På den baggrund synes jeg ikke man kan sige, at DOF reelt har støttet op om denne nye gren af O-sporten. Og det har i hvert fald skuffet mine forventninger til DOF.

Jeg synes de meget engagerede MTB-O folk, der i disse dage samler verdenseliten i Silkeborg til et rigtig flot stævne, fortjener en bedre opbakning til deres sport, end den DOF hidtil har vist.

Michael Hoffmann2005-09-06 21:30:21 | #79
svar på indlæg fra T. Rotovnik 2002-04-24 12:41:54Besvar

Dagens vinder hos herrerne ved VM MTB-O, russiske Ruslan Gritsan, kan åbenbart andet end at køre på MTB. I marts måned i år blev han dobbelt guldvinder ved VM i ski-o i Finland!
Ellers må man sige at danskerne klarede sig hæderligt i dag, det lover godt for fremtiden.

Peter Sinding Poulsen 2005-09-05 08:52:35 | #78
svar på indlæg fra T. Rotovnik 2002-04-24 12:41:54Besvar

Jeg kan supplere med, at man vil kunne følge drengenes præstationer på mtb-o.dk. Første nyhed ryger på i aften.

Peter P.

T. Rotovnik2005-09-04 15:27:30 | #77
svar på indlæg fra T. Rotovnik 2002-04-24 12:41:54Besvar

VM MTB-O 2005
For første gang deltager et officielt dansk landshold i VM i MTB-O.

Du kan følge det danske landsholds resultater på den officielle VM hjemmeside:

http://www.orienteering.sk/mtbo2005/index.php

Danskerne er først gang i ilden tirsdag den 6. september 2005.

Peter Sinding Poulsen2005-06-30 15:40:39 | #76
svar på indlæg fra T. Rotovnik 2002-04-24 12:41:54Besvar

MTB-O.dk er opdateret

Hej mtb-o-folk og øvrige interesserede.

www.mtb-o.dk er under opdatering, og der er p.t. nyheder om iagtagelsesløb til VM i Slovakiet, samt om en under planlægning mtb-o-træningsløbsrække i det jyske.

Og så undskyld til orientering.dk for denne fortsatte spamning.

Peter P.

Geir Dahl2005-06-19 13:46:54 | #75
svar på indlæg fra T. Rotovnik 2002-04-24 12:41:54Besvar

Jeg tillater meg å komme med informasjon om at Ringerike Orienteringslag (ROL) tilbyr - som første og eneste norske klubb et seriøst MTB-O-opplegg. ROL tilbyr 4 komplette MTB-O-baner på 4 forskjellige MTB-O-kart. Hvis noen danske MTB-O-utøvere befinner seg i rimelig avstand til Ringerike i sommer, er dere hjertelig velkommen til å besøke oss i Norge, og prøve Norges beste MTB-O-terreng; Ringerike (60 km nord-vest for Oslo) - kun 1 times biltur fra Oslo.
Hvis dere vil vite mer om hva ROL har gjort vedrørende MTB-O, kan dere gå inn på ROL sine hjemmesider: http://www.ringerike-o-lag.no/side.asp?ID=112

Med vennlig hilsen
Geir Dahl - sykkel-o-kontakt i Ringerike OL

PS: ROL har også PR-banner på Norges største o-site: "Orientering på nett":
http://www.opn.no/

Jens Behrend2005-05-27 11:15:59 | #74
svar på indlæg fra T. Rotovnik 2002-04-24 12:41:54Besvar

Hej!

Jeg tilslutter mig Mettes ros til MBT løbet i Tisvilde.
Når man pt ikke kan løbe er det dejligt med et godt MBT O løb.
Jens B.

Kim Eg Pedersen2005-05-23 17:49:25 | #73
svar på indlæg fra T. Rotovnik 2002-04-24 12:41:54Besvar

Og uopfordret, H-21 med zoom funktion:

http://www.eg-net.dk/ocad/h21.htm

Jan Eg Pedersen2005-05-23 17:23:42 | #72
svar på indlæg fra T. Rotovnik 2002-04-24 12:41:54Besvar

På opfordring hermed et link til H 21-banen:

http://www.eg-net.dk/H21.jpg

Peter Sinding Poulsen2005-05-23 09:22:00 | #71
svar på indlæg fra T. Rotovnik 2002-04-24 12:41:54Besvar

Hej Mette (og andre)

Jeg må lige udrydde en misforståelse inden den bliver til en sandhed: Det er ikke så forfærdelig stort et arbejde at mtb-o-rekognosere et o-kort.

Det ligger faktisk i naturlig forlængelse af, at man bliver nødt til at gennemkøre vejvalg for at minimere tilfældighedsmomenter som følge af dårligt underlag, væltede træer m.v.

80-90 pct. af ændringerne kan foretages som skrivebordsarbejde i ocad, hvor vi vel brugte 2-3 timer på at skabe kortgrundlaget. Derefter er det tre mand på cykel rundt på banerne 2-3 gange 3 timer og så er det kort rettet til.

Hvis nogle fremtidige arrangører gerne vil bygge på vores erfaringer kan de jo henvende sig til u.t. Derudover vil vi udarbejde en minivejledning, som ryger på mtb-o.dk på et eller andet tidspunkt.

Peter P.

Mette2005-05-23 06:46:08 | #70
svar på indlæg fra T. Rotovnik 2002-04-24 12:41:54Besvar

Tak til Jan og Tisvilde for en rigtig god oplevelse i skoven igår til MTB-O. Det var interessant at prøve en ny type o-kort. Det er et stort arbejde der er lavet med at prøve at klassificere de forskellige veje og stier. Det vil altid være subjektivt vurderet, men det er et o-kort jo altid.
Det var mit første MTB-O og efter lige at have fundet ud af hvordan det fungerer, så er det absolut ikke det sidste!

Jan Eg Pedersen2005-05-18 15:14:49 | #69
svar på indlæg fra T. Rotovnik 2002-04-24 12:41:54Besvar

Det er der i hvert fald ikke. Og det er selvfølgelig helt urimeligt, når man sammenholder det med DMI's nuværende bud på vejret. Ikke desto mindre, Preben, du må varme dig med dit sul, og så nyde den fordele du dermed har i forhold til dine konkurrenter.

Preben2005-05-18 14:26:53 | #68
svar på indlæg fra T. Rotovnik 2002-04-24 12:41:54Besvar

Der står ikke noget om det i instruktionen, men er der transport af overträkstöj fra start til mål ?

Peter Sinding Poulsen2005-05-18 08:53:03 | #67
svar på indlæg fra T. Rotovnik 2002-04-24 12:41:54Besvar

Montering SI-enhed:

Det er korrekt - der vil være mulighed for, at erhverve sig en liftkortholder, som af folk der har forstand på det er vurderet velegenet til montering af SI/EMIT-enheder på cyklen ved mtb-o.

Prisen er 20 kr. (indkøbspris) og dimsen kan købes i kiosken på selve dagen. Det er måske en god ide, at medbringe lidt snor, tape e.l. til sikring af at dimsen ikke falder af under vejs.

Der gøres lige opmærksom på, at SI-enheden skal være monteret på cyklen under hele løbet, og at det er deltagernes ansvar at dette sker. Monteringen vil blive tjekket af startpersonalet.

Vh Arr.teamet

Jan Eg Pedersen2005-05-17 21:23:01 | #66
svar på indlæg fra T. Rotovnik 2002-04-24 12:41:54Besvar

Ja, stævnekontrollantens hoved på blokken på at der sælges liftkortholder.

Mette M. Nielsen2005-05-17 17:33:41 | #65
svar på indlæg fra T. Rotovnik 2002-04-24 12:41:54Besvar

Bliver der mulighed for at erhverve sig en af de her liftkortholdere på søndag, som det tidligere har været nævnt her i forum?
Mette

Jan Eg Pedersen2005-05-16 20:02:22 | #64
svar på indlæg fra T. Rotovnik 2002-04-24 12:41:54Besvar

Der er maksimaltid på 3½ time!

Og I skal nok ikke regne med pøller. Men i bedste tjekkisk ånd skal vi nok sørge for, at der er øl nok til alle.

I øvrigt er der 33 tilmeldte i H21, 90 i alt. Og tillykke til dem.

Casper Sørensen2005-05-16 19:25:34 | #63
svar på indlæg fra T. Rotovnik 2002-04-24 12:41:54Besvar

Jeg skal nok spise en flok - efter 4 (?) timer i skoven er det jo vigigt at fylde reserven op inden hjemturen ;-)

Peter Sinding Poulsen2005-05-15 22:25:33 | #62
svar på indlæg fra T. Rotovnik 2002-04-24 12:41:54Besvar

Jeg kimser ikke - men som arrangør er det nemmere at tænde grillen, hvis man har en forventning om, at folk gider at komme og æde pøllerne.

Men nok om det - som sædavanlig er det dem der møder op der får den fede oplevelse, og alle dem der ikke gør der bliver snydt.

Peter P.

Sommer2005-05-15 21:53:50 | #61
svar på indlæg fra T. Rotovnik 2002-04-24 12:41:54Besvar

Pede,

Morten's forslag ska du nu ik kimse af.....

Her i CZ, hvor de er pænt gode til det der MTBO(bla. 2'er i VM stafetten '04), er Øl-telt og Pølsebod ligeså obligatoriske som kortholder og cykelhjelm...efter 2 timer i skoven er det jo altid rart at skylle ned med ½-liter Budvar inden man ska køre hjem.....!!!

Deltagerantal:
Til sammenligning ka oplyses at i forrige weekends første 2 afd. af CZ's MTBO CUP(over 13 afd.) var der i H19 følgende antal deltagere: 50 i Eltie, 40 i A & 70 i B!!!!!!!!!!!!!

Go' tur i Tisvilde....

*Sommer*

Peter Sinding Poulsen2005-05-09 21:06:57 | #60
svar på indlæg fra T. Rotovnik 2002-04-24 12:41:54Besvar

Hej - lige en præcisering.

Opsangen er delt i to:

Første del er venlig men bestemt - I snyder Jer selv for en god oplevelse nu og her, og risikerer at snyde Jer selv for mange gode oplevelser fremadrettet ved ikke at møde op.

Anden del er med henvisning til, at løbet er vm-testløb - dvs. det løb der danner baggrunden for tilmeldingen af antallet af deltagere til VM. Derfor er det i sagens natur vigtigt, at dem der har drømme i den retning møder op og overbeviser om niveauet.

Men opsangen har jo ihvertfald allerede virket på en - som nok tilhører førwste halvdel ;-).

Peter P.

Morten Bang Nørgaard2005-05-09 18:12:35 | #59
svar på indlæg fra T. Rotovnik 2002-04-24 12:41:54Besvar

Hold da op, sikke en opsang! Men det virker tilsyneladende fint, jeg har lige smidt en tilmelding afsted. Så kom ikke her og påstå at jeg ikke gør mit for at nogen kan komme ned i varmen og køre det dersens VM. Nå, men med den reklame regner jeg så med at der er blus på solen og grillpøller i mål, he he.

Mvh. Morten

Peter Sinding Poulsen2005-05-08 19:22:14 | #58
svar på indlæg fra T. Rotovnik 2002-04-24 12:41:54Besvar

MTB-O mgl. tilm.: Helt uforståeligt at der tilsyneladende ganske få der gider køre mtb-o i Tisvilde Hegn den 22. maj.

I skal være klar over, at I går glip af kanonbaner i et rigtigt sukkerterræn - Og hvis nogle går og tror, at mtb-o kun er får de hårde har de ret - men hårde er der mange der er - f.eks. er ældste tilmeldte deltager lige nu 83 år.

Desuden er folk, der har udtrykt interesse for mtb-o nødt til at forholde sig til, at der ikke bliver arrangeret stævner i fremtiden, hvis der ikke møder folk op.

Endelig skal det lige understreges, at Tisvilde-løbet danner baggrund for, hvor mange der sendes til VM til sommer - og med kun 8 deltagere i H21 er det ikke realistisk med fuldt hold til et VM.

Men den 22. bliver det kanon - både for dem der allerede har tilmeldt sig, samt for dem der tilmelder sig nu.

Vh Peter P.

Jan Eg/Peter P.2005-04-29 14:48:02 | #57
svar på indlæg fra T. Rotovnik 2002-04-24 12:41:54Besvar

Arr. satser iøvrigt på at kunne sælge netop disse liftkortholdere for en beskeden sum til stævnet. Men mere herom i instruktionen.

Jan Eg/Peter P.

...og fornemmer man så iøvrigt at Kliem satser alvorligt på mtb-o iår?

Johan Fegar2005-04-29 14:03:14 | #56
svar på indlæg fra T. Rotovnik 2002-04-24 12:41:54Besvar

Nicolai> Det er rigtig smart at bruge en liftkortholder, som vi kender dem fra skiturene sydpå. Sæt den på styret og sæt din brik fast i elastikken.

Rune Olsen2005-04-29 13:59:15 | #55
svar på indlæg fra T. Rotovnik 2002-04-24 12:41:54Besvar

De internationale regler foreskriver at SI/Emit brikken skal være fastgjort til jernhesten, for at forhindre at slænget 'forlader' biken for at stemple.

Jeg har gode erfaringer med at benytte en klassisk liftkort holder, hvorved 'brikken' let kan benytte til begge sider og automatisk "ruller ind" i sikkerhed.

Nicolai Kliem2005-04-29 12:08:59 | #54
svar på indlæg fra T. Rotovnik 2002-04-24 12:41:54Besvar

I de opdaterede mtb-o regler (og i indbydelsen for løbet i
Tisvilde Hegn) står der fremhævet med fed skrift:

Anvendes en elektronisk brik (Sport-ident eller EMIT),
skal brikken være fastgjort til MTBen.

Betyder det at brikken skal bindes til cyklen? Sidste år
havde alle brikken på en finger, som ved almindseligt fod
o-løb, men hvis dette ikke mere er tilladt, bør det måske
skrives tydeligt, så folk ikke kommer ud til start uden en
passende anordning til at binde brikken fast til cyklen
med.

Jan Eg/PSp2005-04-13 07:20:50 | #53
svar på indlæg fra T. Rotovnik 2002-04-24 12:41:54Besvar

MTB-O-løbet den 21. maj 2005 i Tisvilde Hegn flyttes pga. divisionsmatch til dagen efter.

Dvs. at løbet gennemføres den 22. maj 2005 i Tisvilde Hegn.

Revideret indbydelse vil være at finde meget snart på http://www.tisvilde-hegn-ok.dk/

Vel mødt

Arrangørerne

Peter Sinding Poulsen2005-04-04 08:24:59 | #52
svar på indlæg fra T. Rotovnik 2002-04-24 12:41:54Besvar

Den 21. maj 2005 gennemføres første afdeling af mtb-o-cuppen. Det bliver på gode baner i superterræn, og for første gang i DK på kort rekognoseret og tegnet efter den internationale kortnorm for mtb-o.

Inbydelse m.v. vil snarest være at finde på Tisvilde Hegn OK´s hjemmeside, mens øvrige oplysninger findes på mtb-o.dk.

Vel Mødt

Jan Eg & Peter Sinding Poulsen

Preben Jørgensen2005-02-28 15:58:58 | #51
svar på indlæg fra T. Rotovnik 2002-04-24 12:41:54Besvar

Sommerferie MTB-O !
Der er et 5-dages i Czech her til sommer.
Jeg har tänkt mig at tage derned, men vil lige höre om der andre som er interesserede i at fölge med - det er jo lidt kedeligt at köre så langt selv og så blir det jo også billigere.
Helt sikkert god träning for de seriöse og en oplevelse for os andre.
Czech 5-days

Clas Lau2004-03-07 16:28:39 | #50
svar på indlæg fra T. Rotovnik 2002-04-24 12:41:54Besvar

Faktisk lige min tanke - underligt at man gerne må løbe o-løb i skovene, men ikke må deltage i et MTB løb... Nu er jeg bestemt ikke lokalkendt i Silkeborgskovene, og mener hellerikke jeg er det efter at deltaget i f.eks. deres MTB maraton løb. Sjovt nok synes jeg ikke at kunne huske meget af skoven efter at have deltaget i MTB konkurrence.

Jeg synes dog at problematikken bør tages op at MTB-O udvalget. I min logik er reglerne ikke logiske...(underlig sætning). Men måske forsøger man at tage hensyn til den del af fod o eliten som man også forventer skal "bruges" på MTB-O landsholdet...

Mvh

-Clas-

Jan Eg2004-03-06 21:28:53 | #49
svar på indlæg fra T. Rotovnik 2002-04-24 12:41:54Besvar

Jeg synes nu at det er ganske tydeligt. De som mener det alvorligt må kun færdes i skoven på forhånd, hvis der er tale om orienteringsløb. Dvs. alm. MTB-træning eller konkurrence er ikke tilladt. Hvad logikken bag dette så er, kan man stille spørgsmålstegn ved. Får man et bedre kendskab til skoven ved at cykle i den end ved at løbe orienteringsløb i den? Jeg skulle mene det var omvendt.

Alle vi andre, som mest er med for sjov, må til gengæld både løbe og cykle, fedt nok.

Til FM har man så valgt at lukke helt for adgangen, hvilket vil sige at sidestille dette arrangement med et A1- eller A2-orienteringsstævne. Dvs. deltagelse i Silkeborgs MTB-langdistance ikke er tilladt, hvis området offentliggøres inden.

Michael Lindholm2004-03-06 18:18:02 | #48
svar på indlæg fra T. Rotovnik 2002-04-24 12:41:54Besvar

Svar til Clas:
Jeg forstår din tvivl, der er ikke ret tydeligt. Bestemmelserne fra DOF er nu klare nok og de fremgår af reglementet som kan ses på dk.orienteering.org.
Men jf. mtb-o.dk er skovene lukket for ryttere som agter at gøre sig gældende i fm. udtagelse til VM (i Australien til efteråret) samt Forbundsmesterskaberne (FM). Er du ikke "interesseret" i en tur til VM kan du principielt køre i alle skove. Som sportsmand er det dog langtfra velset at man ligefrem kører rundt med kort og decideret rekognoserer! Kort fortalt: Når løbsterrænet er offentliggjort burde adgang til skoven være slut, men som du bemærker er der altså givet tilladelse til at løbe alm. o-løb - hvordan det så end hænger sammen.
FM afvikles, indtil videre, primo oktober - forventeligt i silkeborgskovene, nærmere er ikke angivet. Det burde betyde at man f.eks. ikke kan deltage både i Silkeborg MTB-maraton i slutningen af marts samt FM i oktober. Min egen holdning til det, er at så længe terrænet ikke er kendt kan man køre hvor man vil!

Clas Lau2004-03-06 01:17:08 | #47
svar på indlæg fra T. Rotovnik 2002-04-24 12:41:54Besvar

Skovlukning i forbindelse med MTB-O...

Der står på MTB-O siden at skovene er lukke efter DOF's regler. Jeg kan ikke rigtig se hvor jeg finder disse regler, og hvad en skovlukning indenbærer?

Det står at man godt må løbe fod-o i de lukkede skove. Må man køre MTB træning uden kort? Folk som kommer fra MTB sporten, som mig, og som samtidig gerne vil deltage i MTB-O, er bange for at de skove jeg kan anvende til træning reduceres kraftigt. Og hvad hvis en lukket skov anvendes til et MTB løb?

Det er klart at der må være nogle regler for hvordan vi kan tillade os at færdes i skovene op til en konkurrence. Men jeg finder det underligt at man godt må "løbe" i skoven med kort, men i princippet ikke må færdes i skoven på cykel.

Jeg har tidligere løbet lidt o-løb men er efter en skade i anklen hensat til at alt min træning nu forgår på cyklen. Derfor var jeg super glad da MTB-O kom på programmet. Men jeg vil være meget ked af at skulle vælge mellem denne spændende sport og min lidenskab som alm. MTB kører...

Hvad synes du?

Mvh

-Clas-

lvj2003-11-14 07:28:41 | #46
svar på indlæg fra T. Rotovnik 2002-04-24 12:41:54Besvar

Vi regner også med at Farum tager MTB-O med på programmet fra næste år.

Jeg synes, at det ville være fint også at lave nogle træningsløb.

Det kunne være fint at høre lidt om hvad "man" mener er minimumskravene til et MTB-O træningsløb, hvis det stadigvæk skal fungere ordentligt.

Peter P.2003-11-13 14:37:53 | #45
svar på indlæg fra T. Rotovnik 2002-04-24 12:41:54Besvar

Hov...der var lige lidt mere.

Jeg er nok enig med Fegar i, at strukturen i forhold til mtb-o´s placering i DOF, pengestrømmene m.v. skal kommunikeres ud i minimum de klubber der engagerer sig i sporten - men det kommer vel også - lige nu er der folk der er ved at løbe noget nyt i gang - så må skrivebordsarbejdet komme bagefter.

Peter P.

Peter P.2003-11-13 14:34:07 | #44
svar på indlæg fra T. Rotovnik 2002-04-24 12:41:54Besvar

Du får vist travlt med træningen Fegar...jeg specialtrænede igår aftes - alt fungerer perfekt.

Nå, men dette er jo forum, så også en seriøs kommentar:

Tanken om, at man skal have licens i DOF for at kunne køre mtb-o, som arrangeres af et udvalg under DOF, giver selvfølgelig umiddelbart god mening. Resultatet vil dog være, at man skærer en stor del af deltagerne fra, da de har deres evt. udøverlicenser i andre forbund via medlemsskaber af mtb- og cykelklubber - samt adventurefolkene.

Jeg tror ikke på, at man får de anslået 1/2 af deltagerne til næste arrangement til at melde sig ind i en o-klub, for at deltage i mtb-o i ny og næ - mtbo er trods alt endnu kun sportsgren nr. 2 for langt de fleste.

Man kan derimod håbe på, at særligt den gruppe af adventurefolk der deltager, med tiden får smag for noget fod-o også, og ad den vej melder sig i vores klubber - altså af lyst ikke af nød. Man skal kort sagt glæde sig over, at der er kommet en o-disciplin, som får spredt o-sportens glade budskab - hvem ved om cykelklubberne pludselig begynder at løbe o-løb som vintertræning, ligesom roerne gjorde i gamle dage.

Hvis man vil fastholde kravet om DOF-licens må man gøre det med "gæste"-licenser eller engangslicenser - men helt ærligt, hvorfor skulle man kræve det - deltagerne bidrager jo til DOF ved kortafgiften. Man skal lade være med at bureaukratisere et godt initiativ ihjel.

Og ham den fyr, som overhørte Jeres samtale - den type er uden for pædagogisk rækkevidde, og jeg synes helt ærligt ikke, at mtb-o-folkene skal bruge alt for megen energi på dem - det er bedre bare at få smækket nogle stævner på benene, og så må man jo bare gøre brug af dem der gider hjælpe med det - og det tror jeg sådan set, der over tid vil vise sig at være nok der gider (så har jeg heller ikke lovet noget): Indtil videre har både Skive (Flarup), Tisvilde (Fegar), Pan (Bloch)og Kolding (Lindholm) udtrykt et mulig fremtidigt engagement - jeg skriver mig gerne på den liste af potentielle.

Peter P.

Johan Fegar2003-11-13 13:26:11 | #43
svar på indlæg fra T. Rotovnik 2002-04-24 12:41:54Besvar

T. Rob.> Når jeg startede denne diskussion, så var det ikke, fordi jeg er imod hverken MTBO, jeres arbejdsindsats og pionérånd eller prisen for arrangementet. Som du sikkert har bemærket, så har jeg selv tilmeldt mig til på lørdag - og sågar væddet med en af forhåndsfavoritterne, en vis Hr. Poulsen. Når jeg spurgte til, hvad prisen dækker over, så skyldes det, at det ikke står klart for mig og mange andre, hvordan strukturen omkring jeres udvalg/specialforbund er bygget op.

Pengene betyder noget i relation til DOF og i relation til det gode samarbejde/naboskab du efterlyser mellem MTBO og fod-O. Til natløb i sidste uge var der en seniorløber, der overhørte Tim Falck og jeg diskuterer prisen for vores eget MTB (ikke MTBO) arrangement, som vi arrangerer hvert år i Tisvilde Hegn Skov. Omtalte løber troede vi talte om det kommende MTBO og udbrød vredt, at det ikke lignede noget at tage 150 kr. for et arrangement, der ikke er sværere at arrangere end et almindeligt o-løb. Pointen er, at I i DMO her har en opgave. Hvis I ønsker at den "almindelige o-løber" skal åbne sin klub og bruge sin tid på MTBO, ja så skal der være gennemsigtighed.

I Tisvilde er vi meget interesserede i at tage MTBO på vores program. Men der er en del usikkerhed omkring dette. Hvis vi arrangerer et MTBO-løb, er det så DOF eller DMO vi skal betale afgift til? Hvad går denne evt. afgift til? Der er netop stor forskel på, om DMO skal opfattes som et specialforbund eller et udvalg under DOF.

MHS har (igen) ret i, at de ressourcer, som o-løberne kaster ind i MTBO kommer fra samme sted, som de kræfter, der bruges til at arrangere fod-o. Og Julian har ret i, at vi ikke gør det for pengenes skyld. Omvendt forventer vi, at vores indsats kommer vores egen sport/forbund/klub tilgode. Derfor vil det logiske fra o-løbersynspunkt være, at MTBO kørere også er DOF medlemmer.

Jeg klapper i mine små hænder og glæder mig over, at folkene bag DMO ikke har siddet på deres flade og ventet på et initiativ ovenfra. Græsrodsbevægelser med en god "sag" og hjerte bagved er en stærk kraft. Der er stadig meget arbejde foran, men MTBO er kommet for at blive - ingen tvivl om det.

vi ses på lørdag - nu vil jeg ud at cykle

Claus Bloch2003-11-13 08:42:49 | #42
svar på indlæg fra T. Rotovnik 2002-04-24 12:41:54Besvar

Jeg er heller ikke uening i prisen for lørdagens MTB-O løb, kørt i blot videre ud fra Jeres målsætning. Jeg bemærkede blot prisen i Karup, ikke andet.

TRot - Jeg håber meget at det lykkes at skabe noget stort for Jer. Som Lindholm vil jeg med tiden også gerne afse mig selv som ressource til at være arrangør af et MTB-O løb, det er jeg sikker på. Tid har jeg dog ikke nu :-)

Keep up the good work! (og lav en leje-pakke bestående af kortholder m. derpåsiddende lille kompas samt SI-brikke)

Michael Lindholm2003-11-12 20:10:44 | #41
svar på indlæg fra T. Rotovnik 2002-04-24 12:41:54Besvar

Jeg var selv til stede til Karup OK´s løb i lørdags. Et fint arrangement til kr. 20. Det undrer også os der var der, suppe bagefter og ikke mindre end 3 forskellige kort, godtnok kopier, men alligevel rørende billigt, fortjenesten kan ikke have været stor!
Uden at have kørt løbet på lørdag i St. Dyrehave, så må det næppe sammenlignes, Karup´s løb er en god årstradition, de fleste på MTB, men også flere motionister i ordets bedste forstand! Forventningerne til på lørdag er og bør være større. Prisen er i mine øjne ikke skræmmende, men det er jo en smagssag.
Med hensyn til arrangementer til de næste år, så er danskere jo ikke ligefrem kendt for at fare frem og sige: "det arrangerer vi", der sidder mange høge rundt om i klubberne og spørger: "hvorfor skal vi arrangere et MTB-O-løb?"
Jeg har ikke svaret, men jeg vil gerne - på sigt - arrangere et løb, men skal lige finde det rette forum, og ikke nødvendigvis i min egen klub(ber).

T. Rob2003-11-12 19:32:52 | #40
svar på indlæg fra T. Rotovnik 2002-04-24 12:41:54Besvar

God ide med udlejning af kortholdere - det vil vi overveje. Ideen med Map Pilot har dog netop været at tilbyde et billigt og godt alternativ til de eksisterende - der alle ligger på + 500 kr. (Nordmark + Miry).

Jeg kan på et sagligt grundlag ikke sammeligne de to arrangementer - jeg var ikke i Karup. Jeg kan dog oplyse at den startafgit som vi tager i Dansk Mountainbike Orientering - ja den finder vi 100% rimelig.

Jeg oplever samtidigt heller ikke at Karup OK har en intention om at bruge deres "orienteringsløb på cykel" (ikke at forveksle med MTB-O) til andet end en alternativ vintertræning (en opfattelse der bygger på deres eget indlæg her i forumet). Og det er der jo intet galt i.

Som tidligere skrevet så står MTB-O sporten overfor nogle store udfordringer i Danmark - vi har ingen midler modtaget fra nogen som helst. Løbene er vores eneste indtægtskilde - så hvis vi skulle tage 10 eller 20 kr. i startafgift som eksempelvis Karup Ok og samtidigt holde den standard til løbene som vi ønsker - ja så ville www.mtb-o.dk lukke i morgen. Så enkelt er det.

Money talks, hvis man vil noget i hvilken som helst sportsgren - det ved vi alle jo.

Den gruppe af personer der har startet MTB-O op i Danmark (undskyld Karup :0), har en sportslig ambition om at vi skal ud og vise flaget. Det koster som bekendt penge !. Da vi samtidigt er realistiske nok til at erkende at DOF nok ikke lige kommer løbende med midlerne - ja så er vi selv gået i gang med at udvikle sporten og "forretningen" i Danmark.

I min verden burde I da alle stå på sidelinien og klappe i stedet for at gå ind i en diskussion om hvorvidt det nu er rimeligt eller ej. De eneste der kan afgøre om startafgiften er rimelig er.........deltagerne. Enten kommer de eller også bliver de væk. Så simpelt er det.

MTB-O "folket" har overfor os tydeligt tilkendegivet at det ikke er prisen alene som afgører hvilket arrangement man deltager i - vi bliver op mod 250 i weekenden. Så er den vel ikke så meget længere. Hvis "varen " er attraktiv nok, og prisen er rimelig, ja så er der også kunder til den.

Opstarten af MTB-O i Danmark kræver flere ildsjæle end de få personer som sidder i MTB-O udvalget. Men på trods af en stor artikel i O-posten har vi endnu ikke hørt fra andre end Skive OK/Erik Flarup.

Afslutningsvis bekræfter M. Sørensens kommentar mig i at der forsat vil være en gruppe af Fod-O folk som altid vil se på MTB-O sporten som "de fremmede". Det er ærgeligt og ikke fremmende for en integration.

Jeg vil dog forsikre M. Sørensen om at han på ingen måde kommer til at arbejde "for folk udefra, der næppe kommer til at yde noget igen". I Dansk Mountainbike Orientering er vi da realistiske nok til at erkende at det måske højst er en håndfuld O-klubber der i fremtiden vil støtte seriøst op om sporten og være med til at udvikle den - midlerne vil selvfølgelig komme dem til gode - og ikke M. Sørensen og andre der udelukkende vil kapitalisere på det arbejde vi andre har lagt i MTB-O sporten.

MTB-O hilsner

T. Rob

Claus Bloch2003-11-12 11:17:45 | #39
svar på indlæg fra T. Rotovnik 2002-04-24 12:41:54Besvar

Til TRob og DMO: En af de ting som jeg vil finde mest hæmmende som førstegangsdeltager ved Jeres stævne i f.h.t. "de etablerede" vil være at jeg vil savne en kortholder til min cykel. Det har du også selv beskrevet som den størst "barriere".

Derfor er mit forslag, at DMO invisterer i et antal Map Pilot som kan lånes til løbene i samme stil som man låner en sportident-brik! 250 kr er meget og give for noget udstyr man ikke ved om man kommer til at bruge meget, men hvis I f.x. tager 30 kr ekstra i startafgift for leje af holderen, så tror jeg at I vil lette begyndernes mulighed for at blive etablerede deltagere.

Tjek for øvrigt lige deltagerafgiften til Karup's MTB-O løb...

Michael Sørensen2003-11-12 10:51:18 | #38
svar på indlæg fra T. Rotovnik 2002-04-24 12:41:54Besvar

Selvfølgelig skal startafgifterne til MTB-O være så høje som overhovedet muligt! I den traditionelle fod-o-verden er vi jo vant til, at alle yder en masse timers frivilligt arbejde til gavn for sig selv og hinanden. Men alt det arbejde er da ingen grund til at lægge som ikke-MTB-O'er til glæde for folk udefra, der næppe kommer til at yde noget igen.

Skal man som fod-o-dyrkende have noget som helst incitament til at yde en arbejdsindsats for MTB-O, må det da være for at få nogle penge i kassen. Ellers mener jeg DOF taber ved at integrere MTB-O, da de arbejdstimer der vil blive lagt her jo vil gå ud over de mange andre fornuftige projekter indenfor fod-o, folk ellers ville bruge deres energi på.

T. Rob2003-11-12 10:17:11 | #37
svar på indlæg fra T. Rotovnik 2002-04-24 12:41:54Besvar

Ja, selvfølgelig betaler MTB-O også en kortafgift til DOF.

Samtidigt er DOF den sikre vinder - Ingen risiko forbundet med afvikling af MTB-O løb (det er min kassekredit vi har kørt på hidtil) og en sikker indtjening via kortafgifter.

Det er da en forretningsmodel som må tiltrække enhver investor - ingen risiko og garanti for penge i banken !

I Dansk Mountainbike Orientering ser vi denne "investering" i forbundet som en langsigtet satsning, vi er nemlig sikre på at midlerne nok skal komme den anden vej. Det kommer nok blot til at tage lidt tid - men vi er tålmodige og 100% sikre på at forrentningen bliver bedre end hvis vi havde placeret midlerne i værdipapirer eller lign. :0)

Hilsner
Dansk Mountainbike Orientering
"Vi støtter også DOF"

Per Eg Pedersen2003-11-12 09:44:55 | #36
svar på indlæg fra T. Rotovnik 2002-04-24 12:41:54Besvar

Tomas efterlyser alternativer til finansiering. Som jeg har forstået det har DOF integreret MTB-O i DOF's aktiviteter, hvorfor det for mig vil være naturligt at MTB-O-udvalget kom på DOF's budget. Indtægterne fra løb kan derefter deles mellem arrangerende klub og DOF efter en aftalt sats, der kunne være den samme som for almindelige o-løb (hvordan det så end kommer til at se ud).

Imod dette taler dog den store deltagelse af ikke-DOF-medlemmer. Da disse i modsætning til DOF-medlemmer ikke bidrager med medlems-afgift til DOF, vil det være en mulighed at der betales en ekstra afgift for disse deltagere.

Fordelen for MTB-O-udvalget er at de har et fast budget at operere med, mens DOF omvendt har ulempen af ikke at kende den præcise indtægt.

Med hensyn til det aktuelle pionerløb arrangeret primært af MTB-O-udvalget finder jeg fordeling, startafgift m.m. OK, dog går jeg ud fra at der betales normal kortafgift eller lignende for kortene?

Held og lykke med arrangementet og på gensyn på lørdag.

Julian2003-11-11 22:22:54 | #35
svar på indlæg fra T. Rotovnik 2002-04-24 12:41:54Besvar

Lige et indspark om relationen mellem startafgift og stævnekvalitet. Nu har jeg efterhånden opnået noget som minder om erfaring i forbindelse med den frivillige arbejdskraft som indgår som essentiel ingrediens i alle vore arrangementer.

Jeg vil påstå, at højere startafgift ikke medfører kvalitetsforøgning, i hvert fald med de afgiftsøgninger som vi snakker om for tiden. Det skyldes at klubbernes medlemmer ikke direkte motiveres af penge (læs: løn el. lign. personlig godtgørelse), men af muligheden for, i en eller anden forstand, at gøre noget for klubben og sporten. Denne "forstand" kan for nogle være at klubben tjener penge på arrangementet, men langt fra for alle, og mængden af penge er groft sagt underordnet. Det er muligt at jeg tager fejl mht. f.eks. korttegnere, men min pointe er, at de 20 mand som sættes i sving for at lave et almindeligt o-stævne, hverken ville arbejde bedre eller mere, hvis startafgiften blev fordoblet. Jeg vil mene, at man først kan tale om ekstra kvalitet for pengene i det øjeblik man aflønner folk, og så er det startafgifter af en helt anden størrelsesorden som skal til.

Desuden er det mit indtryk, at danske o-klubber mangler arbejdskraft i langt højere grad end penge.

T. Rob2003-11-11 21:43:33 | #34
svar på indlæg fra T. Rotovnik 2002-04-24 12:41:54Besvar

Yes, selvfølgelig tjener vi da penge på at afvikle et MTB-O stævne, alt andet ville da være ude af proportioner med virkeligheden og TOTALT uforsvarligt :0)

Eksisterer der en O-klub i Danmark som ikke tjener penge på afvikling af løb ? - jeg tvivler 110%.

Og vi skammer os ikke - vi er faktisk stolte over at samle +200 deltagere inkl. de finske verdensmestre på en efterårsdag i Nordsjælland. Og som vi tidligere har tilkendegivet....så er prisen på kr. 140 ikke det der afholder folk fra at deltage.......det er derimod et spørgsmål om prioritering (vores opfattelse).

Dansk Mountainbike Orientering har ikke modtaget en femøre i støtte fra nogen steder. Vi er startet op fra nulkommanul og har kun 2 løb som den foreløbige indtægtskilde. Personligt har vi haft et par tusind kr. op af lommerne - Thats it !

Sagen er jo den at MTB-O sporten samler 2 verdener - alle dem fra O-verdenen som jo er vant til at arrangementer er næsten gratis (sat på spidsen) og så dem fra cykel/motions verdenen der er vant til at betale op til 400-500 kr. for at deltage i et løb.

Vi forstår udemærket "kulturchokket" fra O-løbernes side og spørgsmålet: "Hvorfor skal I nu ødelægge det med de startafgifter...."

Efter MTB-O løbet i juni mente flere "ikke O-løbere" at det var FANTASTISK BILLIGT AT DELTAGE OG HVORDAN KUNNE DET EGENTLIGT HÆNGE SAMMEN.........."

Jeg har ikke løsningen på hvad det fremover skal koste at deltage i et MTB-O løb, blot vil jeg konstatere at hvis klubberne ikke kommer ud af busken og støtter op om MTB-O sporten (Kun Skive OK/Erik Flarup har meldt sig på banen efter opfordringen i O-posten) så får O-klubberne en tilsvarende indflydelse på hvad et MTB-O arrangement skal koste fremover (= nulkommanul).

Vi har i Dansk Mountainbike Orientering lagt et stort arbejde i at få MTB-O sporten bragt på banen i Danmark - derfor vil vi også fremover have en indflydelse på de pengestrømme der går igennem MTB-O sporten. Måske utraditionel tænkning i O-verdenen, men det eneste alternativ for overlevelse set med vores briller.

MTB-o sporten har nu fået et mødested på www.mtb-o.dk og hvis det står til os vil det vogså fremover være stedet løb annonceres, tilmelding foretages m.m. Og det uanset om det er Skive, Kolding eller Farum der står bag den praktiske gennemførelse af arrangementet.

Vores oplæg vil være noget i retning af at Dansk Mountainbike Orientering og den arrangerende klub udfra en fordelingsnøgle deler de indtægter der er på arrangementet. Kun derved vil Dansk Mountainbike Orientering og MTB-O sporten udvikle sig i DK.

Alternativet.........det hører jeg gerne om !

Jørgen Kirkeby2003-11-10 21:12:28 | #33
svar på indlæg fra T. Rotovnik 2002-04-24 12:41:54Besvar

Hvis jeg forstår Johan Fegars første indlæg korrekt, så skulle der være en sammenhæng mellem startafgiftens størrelse og udgifterne ved afholdelsen af stævnet ('man må ikke tjene penge på at lave O-løb').

Hvis jeg husker rigtigt, så blev denne regel skrottet i forbindelse med indførelsen af medlemsafgiften i DOF, således at der nu ikke er formelle begrænsninger på startafgiftens størrelse. Jeg mener at DOF i den forbindelse ligefrem opfordrede klubberne til at tjene penge på deres arrangementer.

Peter P.2003-11-10 15:53:32 | #32
svar på indlæg fra T. Rotovnik 2002-04-24 12:41:54Besvar

Nu er det jo ikke kun ét dm om året vi i fod-o betaler på den anden side af en 100-mand for at deltage i: Påskeløb samt de øvrige 11-12 dm´er (eller hvor mange der efterhånden er) ligger vel også deroppaf - uden at det altid er til at få øje på forskelle i stævnernes kvalitet/niveau.

Ved publikumsløbet til EM næste år tillader man sig endda at tage 750 kr. (incl sportident) for 5 dage, hvor 3 af dagene er med konkurrencetider under ½ time og en af dem ikke engang er o-løb, men et eller andet mystisk halvurbant pjat.

Jeg kan ikke huske det nøjagtigt, men jeg mener ikke, at den formulering jeg har læst om anvendelsen af et evt. overskud på novemberstævnet handler om at sende et landshold til australien, men derimod om udbredelsen af sporten i dk - eller sagt på en anden måde, at sørge for, at få skrabt lidt penge i det nyligt nedsatte mtb-o-udvalgs lille (og garanteret helt tomme) cigarkasse. Og det er vel ok. Det er nok heller ikke meget flybillet man får for de 3-400 kr., der sikkert bliver bundlinien af arrangementet.

Derudover forekommer serviceniveauet ved det kommende mtb-o i form af forplejning, energibarer o.a. at ligge et stykke over, hvad vi normalt ser til o-løb - nok snarere noget i nærheden af netop motionsløb/cykelmotionsløb.

Endelig er der jo rent faktisk udarbejdet et særligt mtb-o-kort til anledningen, som der sikkert også er udgifter forbundet med.

Da det vi diskuterer her jo ikke er spørgsmålet om, hvorvidt prisen er for høj eller lav, vil jeg blot tillade mig at konstatere, at jeg ikke finder den svær at forklare.

Peter P.

Johan Fegar2003-11-10 14:21:19 | #31
svar på indlæg fra T. Rotovnik 2002-04-24 12:41:54Besvar

Jeg er ikke nødvendigvis uenig med dig Peter. For min skyld må det godt blive dyrere at løbe o-løb. Det ville generere en større omsætning, som kunne gøre det lettere at finde de nødvendige DOF-midler og være til fordel for de flittige arrangører.

Som det er nu, så betaler vi de 125 kr. til DM, fordi det netop er DM. Altså et helt særligt arrangement, hvor kvaliteten og dermed omkostningerne antages at være højere end normalt. Gælder dette det kommende MTBO? Eller har de et højere udgiftsniveau af andre årsager?

Hvis MTBO ligger i DOF regi, så bør der vel være en vis lighed i udgifts- og indtægtsstrukturen? Mig bekendt afholder DOF ikke velgørenhedsløb til fordel for den nationale elites aktiviteter.

Peter P.2003-11-10 14:01:58 | #30
svar på indlæg fra T. Rotovnik 2002-04-24 12:41:54Besvar

Ved dm-klassisk i år var startafgiften 125 kr. i seniorklasserne - og i forhold til det forekommer 150 kr. ikke at være meget.

Derudover kan det være at vi skal erkende, at udviklingen af o-løb (også fod-o) kan kræve højere deltagerbetaling til vores stævner med deraf følgende forhåbentlig højere kvalitet. Prøv at tænk på startafgiften til et motionsløb, for ikke at nævne cykelmotionsløb......det er bare os o-løbere der tror at alt er gratis - eller ihvertfald bør være det.

Peter P.

Johan Fegar2003-11-10 11:31:07 | #29
svar på indlæg fra T. Rotovnik 2002-04-24 12:41:54Besvar

Startafgiften på 150 kr er højere end orienteringsløberne er vant til ved lignende o-stævner (140 med egen brik). Hvilke (ekstra) omkostninger afspejler prisen?

Hvis det er korrekt forstået, at overskuddet går mere eller mindre direkte til at sende et kommende landshold afsted til VM i Australien, dækker dette så ikke over en ny finansieringsform under DOF?

T. Rob2003-10-11 20:14:05 | #28
svar på indlæg fra T. Rotovnik 2002-04-24 12:41:54Besvar

Erfaringer med kortholdere til MTB-O ?

Der har tidligere i dette forum været indlæg om erfaringer med kortholdere til MTB-O. Da rigtigt mange oplever en manglende kortholder som den største "barriere" til at prøve orienteringsløb på mouintainbike, er dette et område som har haft fokus hos arrangørerne af MTB-O i DK. Derfor er det også glædeligt at det første danske produkt nu har set dagens lys: Map Pilot.....du kan læse mere om produktet på www.mtb-o.dk

smg2003-10-10 21:22:12 | #27
svar på indlæg fra T. Rotovnik 2002-04-24 12:41:54Besvar

Er der nogen som har nogle oplysninger om mtb-o i Karup udover denne lille notits?

T. Rob2003-10-06 19:02:17 | #26
svar på indlæg fra T. Rotovnik 2002-04-24 12:41:54Besvar

Nu skal det ikke blive en kamp på ord. Men med ordlyden "første gang i Danmark...." hentydede vi til at arragementet i Grib Skov i juni 2003 var det første arrangmenet der fulgte "MTB-O" reglerne som udstukket af IOF. Erfaringerne fra Grib Skov skal nu gerne komme næste arrangement til gode (15. november 2003 i St. Dyrehave)

Anyway - det lyder spændende med jeres arrangement. Jeg vil derfor samtidigt benytte lejligheden til at opfordre dig/jer til at kontakte MTB-O udvalget under DOF. Vi har stort behov for at andre ildsjæle støtter op om den MTB-O cup som vi planlægger for 2004. Vi håber på 4 afdelinger - 2 vest og 2 øst for Storebælt.

Håber derfor at Karup OK melder sig til at stå for en afdeling i det Jydske :0)

Lars-Ole Kopp2003-10-05 14:57:17 | #25
svar på indlæg fra T. Rotovnik 2002-04-24 12:41:54Besvar

MBO for første gang i Danmark?
Her må vi jyder lige korrigerer, Karup OK har arrangeret MBO
de sidste 5-6år og vi arrangerer det igen den 9 november 2003 med første start kl. 11.00.
Det er en blandet forsamling der deltager, løbemotionister, cykelryttere og selvfølgelig O-løbere.
Vi har oplevet deltagere der stiller op med alm. herrer/dame turistcykel.
Alle har 2 timer til at gennemfører og der tildeles strafpoint såfremt tiden overskrides.

Et MBO for alle.

T. Rob2003-09-28 20:05:04 | #24
svar på indlæg fra T. Rotovnik 2002-04-24 12:41:54Besvar

Erfaringer med MTB-O kort ?

Vi har lagt nogle eksempler på MTB-O kort/baner ud på www.mtb-o.dk. Mange har nemlig spurgt til forskellen fra almindelig fod-O.

VH

Dansk Mountainbike Orientering

T. Rob2003-08-08 19:20:30 | #23
svar på indlæg fra T. Rotovnik 2002-04-24 12:41:54Besvar

MTB-O og DOF i samarbejde

Dansk Mountainbike Orientering har afholdt møde med DOF i Juni 2003 - følgende blev besluttet:

Af Klaus Olsen, formand for Konkurrenceudvalget i DOF

Hovedbestyrelsen har bedt Konkurrenceudvalget om at igangsætte MTB-O aktiviteter og komme med oplæg til hvordan DOF’s aktiviteter kan udvides til også at omfatte MTB-O.

Rent praktisk er der nedsat et MTB-O udvalg (eller projektgruppe) under Konkurrenceudvalget, der målrettet skal tage sig af MTB-O. I starten koordinerer udvalget alle MTB-O aktiviteter, men på længere sigt er det nødvendig med en anden struktur.

MTB-O udvalget er ikke fuldt ud bemandet endnu, idet der skal være repræsentanter for alle kredse. Carsten Kristiansen, Ballerup OK – en af arrangørerne af MTB-O løbet den 7. juni i Gribskov deltager i udvalget sammen med repræsentanter fra Konkurrenceudvalget, men der skal flere med.

Målet for MTB-O udvalget er at få etableret MTB-O i Danmark, dvs. etablere et fundament for afholdelse af løb. Et andet mål er at få dansk repræsentation ved WM i MTB-O den 19. – 24. oktober 2004 i Victoria i Australien.

Udvalgets første aktiviteter ser således ud:

At supplere udvalget, så det bliver landsdækkende
Arrangere et MTB-O løb lørdag den 15. november 2003
Arrangere MTB-O cuppen 2004 med ca. 4 løb i løbet af 2004. De enkelte løb fordeles over hele landet og er også tænkt som udtagelsesløb og forbundsmesterskab.
Udarbejde materiale til klubberne om hvordan man kommer i gang med MTB-O. Interesserede klubber bedes melde sig til MTB-O udvalget.
Udarbejde ''reglement'' for MTB-O. Der findes allerede et internationalt reglement under IOF for afholdelse af WM og World-Cup, som udgangspunkt for regler og vejledninger.
Finde en model hvor DOF’s aktiviteter også omfatter MTB-O
Læs mere om MTB-O og om MTB-O udvalgets arbejde på www.mtb-o.dk
Kom i kontakt med MTB-O udvalget via mail til kuvert dof (at) dif dot dk.

MTB-O løb lørdag den 15. november 2003

Flere længder
Opdeling i aldersgrupper og efter køn
Speciel introduktionsbane
Anvendelse af Sport-Ident
Læs mere på www.mtb-o.dk

Kim Folmann Jørgensen2003-06-03 15:35:31 | #22
svar på indlæg fra T. Rotovnik 2002-04-24 12:41:54Besvar

DOF har ikke fravalgt MTB-O, tværtimod. I Hovedbestyrelsen (HB)har vi bedt konkurrenceudvalget komme med et oplæg til hvordan DOF's aktiviteter kan udvides til også at omfatte MTB-O. Der er en bred opfattelse af, at denne idræt høre hjemme i vort regi og er en spændende variant til traditionel orienteringsløb. I Danmark har vi særdeles gode naturgivne forudsætninger for netop MTB-O; idet vore skove ofte er rige på stier og veje. Så hvad vi ikke kan omkring Ski-O er absolut muligt indenfor MTB-O.

Det er også hart at høre at Statsskovvæsenet har modtaget MTB-O meget positivt. Det foregår jo også kun på stier og veje og miljøbelastningen er meget overskuelig. Det eneste problem er de få gående gæster i skoven, som "overraskes" af bagfrakommende cyklister med 40 km/t. En ringeklokke bør være obligatorisk.

Det er et flot initiativ, som løber af stablen lørdag d. 7. juni i Grib Skov - selv glæder jeg mig til de 35 km på cyklen og ser frem til langstræk med flere vejvalgsalternativer. Jeg er sikker på, at de praktiske erfaringer herfra vil blive studeret nøje og være med til at sætte nye standarder.

Forhåbentlig kan vi via MTB-O også rekrutere nogle nye løbere til Fod-O. Og modsat vil forhåbentlig mange af de, som efter nogle år dropper Fod-O, finde MTB-O så spændende, at de bliver hængende.
Jo, flere frelste nørder vi er - des flere løb bliver arrangeret og flere muligheder har vi at vælge imellem.

MTB er et ganske godt supplement til løbetræning. Det er skånsomt ved led, men alligevel ganske belastende for kredsløbet.
I Norge starter ikke mindre end 10.000 i verdens største MTB løb, Birkebeinerrittet, 84 km. Det foregår i august, men blev fuldtegnet på blot een uge allerede i februar. Kun for udlændinge er der endnu tilmeldingsmulighed.
Omsætningen på dette ene arrangement er ca. kr. 10 mio. svarende til kr.1.000,- pr. deltager.
De største løb i Danmark samler ca. 1.000 deltagere.
Dette blot for at illustrere at MTB er kommet for at blive.

Kim Folmann Jørgensen
Svendborg Orienteringsklub
Næstformand DOF

T. Rob2003-05-27 20:22:14 | #21
svar på indlæg fra T. Rotovnik 2002-04-24 12:41:54Besvar

O-løberne er nu ved at komme ud af busken !!!!!
Hvis tilmeldingerne fortsætter i samme tempo bliver der +100 deltagere til mtb-o arragementet den 7. juni.

Samtidigt kan vi konstatere at rigtigt mange "nye" ansigter vil stifte bekendtskab med O-sporten for første gang i Grib Skov.

Vi håber på at alle jer med O-kendskab vil dele ud af deres viden - før og efter løbet :0)

Jørgen Kirkeby2003-05-20 06:54:58 | #20
svar på indlæg fra T. Rotovnik 2002-04-24 12:41:54Besvar

Hvor er O-løberne? ...blev der spurgt.

En årsag til den tilsyneladende mangleden interesse for MBO-stævnet 7. juni fra O-løberne kunne evt. skyldes tidspunkt på året.
Isoleret set er starten af juni nok ideelt til MBO, men jeg gætter på at 'mange' nok betragter MTB/MBO som 'uden-for-sæson' aktiviteter på linie med de langdistance O-løb, er også ses i vintersæsonen.

Hvordan det er med cykelfolket generelt, ved jeg ikke. Lokalt (Bornholm) indgår MTB kun i klubtræningen om vinteren.

T. Rob2003-05-19 17:50:56 | #19
svar på indlæg fra T. Rotovnik 2002-04-24 12:41:54Besvar

Hvor er O-løberne ?????????

Vi må (noget skuffede) konstaterer at det ikke er mange O-løbere som ser ud til at støtte op om det første MTB-O arrangement i Danmark. Hvad er årsagen....har vi taget fejl af interessen eller er det blot mere interessant for folk med hang til cykling ?

Kom ud af busken og lad os høre hvorfor det er så få O-løbere der har vist interesse (i modsætning til interessen i MTB kredse).

Claus Stallknecht2003-04-02 08:05:43 | #18
svar på indlæg fra T. Rotovnik 2002-04-24 12:41:54Besvar

Jeg har anvendt samme model som Jan M fra NORDENMARK i Sverige både til MTB-O og multisport. Den er god..!

Jan M2003-03-28 19:08:06 | #17
svar på indlæg fra T. Rotovnik 2002-04-24 12:41:54Besvar

Jeg har i flere år anvendt en MTB kortholder fra NORDENMARK i Sverige, til diverse MTB o-løb i Midt- og Nordjylland. Den virker upåklageligt, er solid og kan drejes 360 grader.
Toppen kan skiftes hvis den bliver for slidt.
Som kompas kan du anvende Silva type 19 som kan "clipses" på kortet.
Se evt. Møller Sport hjemmeside

Tomas Rob2003-03-28 09:02:09 | #16
svar på indlæg fra T. Rotovnik 2002-04-24 12:41:54Besvar

Hvem har erfaring med kortholdere ?

Vi er igang med at studere markedet for kortholdere til MTB-O og kan se at der generelt er en mængde "hjemmelavede" versioner. Især ved VM i Frankrig 2002 var der et væld af forskellige mere eller mindre fantasifulde kortholdere.

En kortholder udviklet af ryttere fra det franske landshold er tilgængelig på markedet.

Er der nogle i Danmark som har erfaring med kortholdere - enten fra SKI-O eller fra evt. multisport ?

Der er flere forskellige krav til en kortholder - den skal helst være let og samtidigt kunne dreje 180 grader så kortet hele tiden kan orienteres. Desuden skal kompaset evt. kunne monteres (?)

Lad mig høre om der er nogle som kan bidrage !

Tomas Rob2002-05-29 11:42:06 | #15
svar på indlæg fra T. Rotovnik 2002-04-24 12:41:54Besvar

Uventet opbakning til MBO fra Skov og naturstyrelsen

Flere ting bliver tilladt i naturen !

Skov- og Naturstyrelsen lægger op til nye regler for, hvordan statens skove og andre naturområder skal bruges.

Læs mere hos DR: http://www1.dr.dk/nyheder/Indland/article.jhtml?articleID=57523

Nicolai Kliem2002-05-08 14:49:58 | #14
svar på indlæg fra T. Rotovnik 2002-04-24 12:41:54Besvar

Jeg tror ikke, at man kan bruge MB'eres blakkede ry til at
argumentere mod MBO, for det vil sandsynligvis være
oløbere, som vil supplere med MBO, fremfor rene
cykelryttere uden o-erfaring, som vil skifte til MBO. Det
må være konklusionen, hvis man sammenligner med ski-o. Et
af problemerne med ski-o var netop, at det ikke hørte
under DOF, men under Dansk Skiforbud, men de rene
langrensløbere var ikke interesserede i ski-o. Det var
stort set kun o-løbere, der forsøgte sig med ski-o.

Desuden hører international ski-o under IOF og ikke under
et internationalt skiforbund. Det samme gør sig gældende
med MBO, som jo også hører under IOF og ikke under et
internationalt cykelforbund.

Jesper Grooss2002-05-07 19:23:47 | #13
svar på indlæg fra T. Rotovnik 2002-04-24 12:41:54Besvar

Det handler for mig at se meget om indflydelse:

Hvis DOF inddrager MBO, så kan fod-o og MBO arbejde sammen om at lave en terminsliste, så fod-o får de gode fod-o skove på de rigtige tidspunkter, og MBO får de gode MBO-skove på de rigtige tidspunkter - med lidt held er gode skove og rigtige tidspunkter ikke begge sammenfaldende for MBO og fod-o. Desuden, hvis MBO udgør nogle problemer af en art for fod-o, så kan DOF bestemme gå ind og mægle mellem de to grupper og hvis de ikke finder en løsning, så må DOF "lovgive" på området.


Hvis MBO går til et andet forbund eller bliver helt selvstændigt, så bliver de skarpe konkurrenter til DOF's aktiviteter, både mht. skove, skov-adgang og skovproblemer.


MB'eres blakkede ry skal selvfølgelig ikke overføres til o-løb, men det må kunne ordnes ved for det første at have en lige så professionel skovkontakt, som fod-o har, og derudover gøre MBO til en forholdsvis seperat del af DOF, der til dagligt sådan set bare passer sig selv, som et forbund nu gør (de lange sætningers dag).


Jeg tror helt klart det vil være givtigere for DOF at have MBO som under-aktivitet, end at have MBO som konkurrent.


Som langtidsskadet o-løber, der godt kan træne på cykel, så kunne jeg nok også finde på at deltage i et par stykker af dem :-)

Jørgen Kirkeby2002-05-01 20:51:08 | #12
svar på indlæg fra T. Rotovnik 2002-04-24 12:41:54Besvar

>Lars Borch.
Ja, det var vist argumenterne, der blev brugt dengang, og måske med rette.
Forestil dig at situationen var lige modsat: At vores sport var MBO, og at vi overvejede at tage fod-OL på programmet. Ville det ikke give (mindst) de samme problemer?
MBO foregår trods alt 100% på sti og vej stort set uden at genere naturen, mens fod-OL -ud over at spolere mange andre skovgæsters tur i 'skovens dybe stille ro'- også hævdes at påvirke skovens dyr mærkbart.

Jeg tror at T.Rotovnik har ret når han siger, at det ikke er et spørgsmål om MBO vil vokse, men nærmere hvor det vil ske. Uanset hvem der tager MBO på programmet, vil det skabe et øget pres på skoven, der igen vil smitte af på Fod-OL's muligheder for anvendelsen af skovene.

Personligt er jeg egentlig ligeglad med MBO, men det kan undre at der er direkte modstand mod at MBO hører ind under DOF, da MTB anvendes af mange O-løbere som supplerende træning og da det O-tekniske indhold i MBO ikke er så fjernt fra langdistance fod-OL.

Hvorfor ikke lade de, der brænder for ideen, arrangere et antal prøve-konkurrencer i hver kreds, og derefter diskutere videre udfra et reelt erfaringsgrundlag?

Hvis det viser sig ikke at være så slemt som frygtet, så kunne det måske have stor positiv betydning for DOF at have MBO på programmet.

lars borch, silkeborg OK2002-05-01 11:17:55 | #11
svar på indlæg fra T. Rotovnik 2002-04-24 12:41:54Besvar

til Jørgen, T.rotovnik m.fl.

Når DOF har valgt MBO fra så tror jeg ikke det går på økonomien, dyrene mv.
Jeg mener de største problemer er hensynet til andre skovgæster, slid (små genveje(nye stier), afskæring af hjørner m.m.)
Læs i øvrigt artiklen fra Silkeborg i sidste nummer af IDRÆTSLIV fra DIF, hvor der er en artikel om problemerne her.
Der er også er psykologisk del, nemlig at MTBere har et meget blakket ry i skovkredse, så hvis DOF gik ud med MBO, så ville det give problemer og øget modstand, som måske vil smitte af på for-o-løb

T. Rotovnik2002-04-26 18:28:06 | #10
svar på indlæg fra T. Rotovnik 2002-04-24 12:41:54Besvar

MBO - den økonomiske dimension
Selvom økonomi ikke har været afgørende for mine argumenter omkring MBO, vil jeg i forlængelse af J. Kirkeby også gerne kommenterer den økonomiske dimension ved MBO / MTB.
Atletikklubben Blovsterød Løverne har netop afholdt deres årlige MTB Challenge i Tokkekøb/St. Dyrehave/Gribskov. 315 deltagere lagde godt kr. 60.000 i startpenge - rigeligt til at dække en muslibar og lidt saftevand. Dertil kommer indtægter fra sponsorer (CRAFT) og præmiesposorer. Tisvilde Hegn har også i de seneste år arrangeret MTB løb - et i foråret og et i efteråret.....money talks !
Danmarks største MTB motionsarrangement er (desværre) afholdt af en privat mand/cykelforretning i Hillerød - hvorved de godt kr. 350.000 som 1000 deltagere ligger i startgebyr ikke kommer sportklubbernes kasser tilgode, men i stedet går til private formål og...skattevæsnet.
Selvom man ikke kan sætte lighedstegn mellem MBO og traditionel MTB er jeg da sikker på at man i både o-løbs og MTB kredse vil kunne hente mange interesserede der vil prøve denne nye sport af....spørgsmålet er så blot om det i den sidste ende skal være klubber under DOF eller DCU der skal stå som arrangører ?
Jeg håber på det første :0) - så undgår vi samtidigt at et forbund uden den store erfaring udi det "skov-politiske" skal til at markerer sig på nye (skov)områder.

Jørgen Kirkeby2002-04-25 23:48:00 | #9
svar på indlæg fra T. Rotovnik 2002-04-24 12:41:54Besvar

Vedr. argumentet om MBO i forhold til belastning af skovene, så kan det nævnes at Danmarks Miljøundersøgelsers faglige rapport nr. 237 om råvildt og forstyrrelser fastslår (dog på et ret usagligt grundlag) at orienteringsløb er den mest forstyrrende aktivitet i forhold til råvildtet, mens cykling på vej og sti stort set ikke belaster rådyrene.
Rapporten er lavet på baggrund af forsøg med radiosendere indopereret i 10 rådyr (hvoraf 6 af senderne leverede brugbare resultater). Disse sendere gjorde forskerne i stand til at aflæse dyrenes puls på afstand samt at krydspejle sig frem til dyrenes position (begge dele dog kun på ét dyr ad gangen).
Hvis vi ellers ville MBO, havde vi med denne rapport gode argumenter på hånden.

At vi tidligere har forsøgt os med skiorientering (hvis dette også indebar træningsløb/stævner i danske skove), men ikke vil tage MBO på programmet af hensyn til skovene, virker lidt dobbeltmoralsk.
Jeg har ikke selv prøvet nogen af delene, men har set kort fra begge discipliner, og jeg syntes at der var store paralleller.
Da ski-OL samtidigt kræver sne og kulde -som begge gør dyrelivet mere sårbare overfor eksterne påvirkninger, så virker det som om vi dengang burde have satset på MBO i stedet for ski-OL, hvis det var skoven, vi ville tage hensyn til.

Lars V.: At det skulle være et problem at finde 'ildsjæle' til dette, tvivler jeg på, for det er ikke de samme som brænder for fod-OL. Og at det skulle koste penge, tror jeg slet ikke på, tvætimod. Hertil er den potentielle 'kundegruppe' alt for stor.
Og hvad er det vi i forvejen gør for at skaffe penge til sporten? I Farum-Tisvilde OK laver vi/er med til at lave skovmaraton, almindeligt moutainbike-løb, og fra i år også det (forhåbentlig) kommende stor-motionsløb "Farum Sø løbet".
Ingen af disse ting har specielt meget med O-løb at gøre, så hvorfor ikke også bruge ressourcer på -og få udbyttet fra- arrangementer af MBO?

Iøvrigt kunne det også være interessant med 'almindelig' cykel-OL, f.eks. en 50 km bane med 6-8 poster i et område med et net af små asfaltveje. Der kan sikkert laves nogle ganske O-teknisk krævende vejvalgsstræk...

Lars Nielsen2002-04-25 14:25:41 | #8
svar på indlæg fra T. Rotovnik 2002-04-24 12:41:54Besvar

Det er meget fint, at der er et klart regelsæt. Men fod-o har i forvejen problemer med at forklare jægere og andre "protektionister", at vi ikke jager livet af vildtet, og at vi ikke skader skoven.
For den oplyste skovejer, vil det måske ikke være det store problem at forklare forskellen mellem MBO og alm. mountainbikere, men for skovejere der ikke har sat sig ind i det/ikke vil sætte sig ind i det, kan det sikkert være svært at skelne de to ting. Derfor bør man tænke sig meget grundigt om, før man sætter det gode, men skrøbelige, forhold til skovejerne over styr.

T. Rotovnik2002-04-25 12:19:38 | #7
svar på indlæg fra T. Rotovnik 2002-04-24 12:41:54Besvar

MBO - Kun på sti og vej !
Inden flere kommer med argumenter mod at MBO ødelægger/belaster skoven mere end så meget andet, så fremgår det klart om MBO:
"As an environmental safeguard, competitors may not leave paths and tracks". Kilde: IOF

Så ikke alene kan det højst sandsynligt bedst betale sig at blive på sti og vej - man skal!

MBO er en sport med et klart regelsæt, og må ikke sammenlignes med de MTB ryttere der hver weekend pisker rundt i de danske skove og kører hvor de nu har lyst (eg. skrænter, jordvolde, m.m.)

Kent Kragh-Hansen2002-04-25 11:53:02 | #6
svar på indlæg fra T. Rotovnik 2002-04-24 12:41:54Besvar

Problemet med MB og skovejerne er nok, at mange af os synes det er sjovere at køre på skrænter, små stier og måske til og med lidt i terræn, når vi kører MB, end på større stier. Men selvom det er sjovt vil man vel ikke gøre det under et MBO-løb, hvis banelægningen er fornuftig, da det i givet fald tager for lang tid.

T. Rotovnik2002-04-25 08:11:50 | #5
svar på indlæg fra T. Rotovnik 2002-04-24 12:41:54Besvar

MBO - hvorfor være bange !
Jeg har forståelse for jeres synspunkter men mener samtidigt at de er udtryk for en ubegrundet frygt. I angiver forholdet til skovene som et væsentligt forhold - husk på at MBO kun foregår på stier i modsætning til O-løb der jo ikke tager samme hensyn :0)
Samtidigt savner jeg alternativer hvis DOF blot sender bolden videre. Har man tænkt på konsekvenserne hvis MBO eksempelvis kom under DCU.......tænk den nu helt igennem......det ville i mine øjne være en helt forkert beslutning.
Prøv at kigge mod syd på www.orientierungslauf.de - her er man ikke bange for at forene orienteringsporten, så alle får glæde af de ressourcer som nu engang eksisterer.
Argumentet om at man skal koncentrerer sig om det man er god til er okay - men i dette tilfælde opfatter jeg det som et udtryk for en protektionnistisk holdning. Hvorfor er man bange for at dele med andre ? Hvorfor ikke byde MBO velkommen med åbne arme og derved få indflydelse på udviklingen i DK. Måske det ligefrem kunne blive en fordel for DOF at man kunne promovere orienteringssporten over en bredere kam !
I modsætning til Skiorientering - som jo af naturlige årsager aldrig vil få en bred tilslutning i DK - er MBO kommet for at blive. Vi har jo de perfekte forhold med mange stirige skove som udgør fundamentet i MBO.
Lad os dog udnytte denne mulighed til at få gang i en sport som også mange o-løbere med garanti vil deltage i.

Ps. Jens Hansen/Farum OK og undertegnede afventer pt. et svar fra DOF´s formand omkring MBO.

Lars V2002-04-25 07:11:48 | #4
svar på indlæg fra T. Rotovnik 2002-04-24 12:41:54Besvar

Jeg tror at det er rigtig dårlig ide at sprede sig over flere områder; man bør fokusere på orienteringsløb til fods. For år tilbage var der et halvhjertet forsøg med skiorientering, som hverken var fugl eller fisk, fordi man ikke havde ildsjæle og penge nok at gøre det ordentligt.
Mountainbike har også været diskuteret og forkastet aht. vores forhold til skovene, men væsentligt i vurderingen er også at hvis vi vælger at satse på et nyt område som MTB, så skal der altså også bruges frivillige ildsjæle, penge på elitesatsning til dette nye område osv. Det betyder øgede pengekrav og også diskussion om fordeling.

Jeg er også generelt modstander af at IOF er delt op i fire underforbund, hvor fodorientering blot er det ene omend klart det største.

Dermed siger jeg ikke at MTB-O og andre varianter ikke er sjovt, for det synes jeg bestemt godt det kan være. Men lad os fokusere på det vi er gode til og gøre DET bedre.

Kell S.2002-04-24 15:09:33 | #3
svar på indlæg fra T. Rotovnik 2002-04-24 12:41:54Besvar

Såvidt jeg husker fravalgte DOF aktivt mountain-bike orientering for nogle år siden (da IOF tog det til sig) af præcis de grunde Pernille fremfører. Så det er ikke DOF, der er sløv - faktisk blev der taget stilling for lang tid siden :-)

P.Vous2002-04-24 14:13:43 | #2
svar på indlæg fra T. Rotovnik 2002-04-24 12:41:54Besvar

Til T Rotovnik
Det er selvfølgelig en mulighed for at få flere folk i skoven, men kan skovene bære det, og vil det overhovedet være realistisk. MTB'ere er jo ikke kendt for at være de mest populære gæster i skoven blandt skovejere, og der er som oftest anvist ruter, hvor de må køre.
Personligt tror jeg ikke det holder medmindre vi snakker få konkurrrencer om året, og det er næppe attraktivt nok.

Mvh P.Vous