Indhold

Forsiden
Forumet
O-snak
Software
Træningsdagbog

Om Orientering.dk
Kontakt os
Forummenu

Velkommen til Forum !

Her diskuteres orientering, på både godt og ondt. Alle indlæg har noget med orientering at gøre.
Indlæg uden orienterings-tilknytning er du velkommen at skrive under O-snak.

Start en ny tråd

Se alle tråde


Mener du, at der er et indlæg som burde fjernes? Send en mail til
- skriv hvilket indlæg det drejer sig om (dato og tid for indlægget) samt en grund til hvorfor du mener at indlægget skal fjernes.





Orienteering, map, compass, running, outdoor, fitness, cross-country skiing, mountainbike, mtb, orientering, kort, kompas, løb
Forum
 
DOF's udviklingsgruppe
 
Preben Schmidt2004-03-19 12:16:17

Vil du være med?

HB er tæt på at have udviklingsgruppen endelig klar. Navnene kommer på nettet, når alle har givet endeligt og bindende tilsagn.

Til 1. samling den 29. marts 2004 har udviklingsgruppen fået hjemmearbejde. Det lyser sådan:

"Stikord
Vi har sammenstillet en række stikord,

• Stævner & træf
• Mesterskaber & divisionsturneringen
• Arrangementer & materiel
• Fast ejendom & lokaler
• O-service & løbs IT
• Voksne & klubber
• Bredde & familier
• Rekruttering & fastholdelse
• Børn & unge
• Lejre & kurser
• Skoler & fritidsordninger
• Kraftcentre & talentkraftcentre
• Elite & Team Danmark
• Træning & o-teknik
• MTB & Adventure
• Motion & folkesundhed
• Korttegning & salg
• Økonomi & sponsorer
• Skov & friluftsliv
• PR & kommunikation
• Hjemmesider & blade
• Uddannelse & opdatering
• Håndbøger & web-databaser
• Udvikling & rådgivning
• Administration & service
• Love, regler & vedtagelser
• Myndigheder & skovorganisationer
• DIF & Friluftsrådet
• IOF & NORD
• Det vi har overset…

Prøv hjemmefra at overveje, om der efter din mening mangler noget væsentligt?

Vælg derefter 5 områder som du vil sætte ord, ideer, erfaringer, billeder eller synspunkter på.

Gerne subjektive, men også gerne underbyggede med fakta – eller ideer til hvordan vi fremskaffer fakta. Du har max. 10 min. til din præsentation af dig selv og de valgte stikord."


Du kan jo også stille dig selv opgaven, men du må max. bruge 100 ord til hvert emne du sætter ord på. Kom bare frem vi skal have ikke bare brainstorming, men brainorkaning.

Husk tanker er TAX FREE, altså fritaget for løbsafgift....

Skriv et indlæg

Du svarer på indlæg fra Lars V (2004-06-22 07:14:04)

" På plan 2007 opfølgningsmødet i Farum præsenterede Mads og flere supplerende disse ideer. Et af dele jeg fandt meget fængende er en ide om et fuldt sammenhængende "uddannelsessystem" for børn og unge incl. Børnekarr. - klubungdomstræning - kredsungdomskurser - TKC osv. Der skal udarbejdes strategi og en plan for hvad man vil opnå med hvert trin/område, hvordan de hænger sammen osv. Og ikke kun o-teknisk med henblik på at skabe elite, men også med lederuddannelse samt sociale tilbud osv.

Jeg tror på at virkelig kunne give vores sport et løft.

JKI>> Personligt tror jeg ikke at park/by-orientering er vejen frem. Det kan være et udmærket udstillingsvindue, men ikke sporten. Faktisk er det nok mere kompliceret at lave park/by-løb (ikke mindst som træning), hvor man skal tage hensyn til evt. trafik (specielt ved ungdomstræning), løb på privat område (afspærring), vagt ved poster osv. osv. "

Annuller

Navn:
E-mail:  
Indlæg

For at beskytte mod SPAM skal du indtaste nopibakete i feltet nedenfor:

Indlæg

Morten Hass2005-07-29 14:24:47 | #28
svar på indlæg fra Preben Schmidt 2004-03-19 12:16:17Besvar

Jeg kender ikke hele baggrunden for denne debat, men vil gerne bidrage med
en iagttagelse:

Se på den utrolige vækst i antallet af danskere, der dyrker motionsløb. Jeg så
nogle tal, der sagde at cirka HALVDELEN af den voksne befolkning løb mindst
hver 14. dag. De store motionsløb vokser og vokser, Sparta's sportligt rent ud
sagt elendige massearrangementer i Fælledparken skal nok bredes ud over
flere dage for at pumpe de mange tusinder af deltagere igennem.

Selvom det tal måske er overvurderet, kunne det godt pege på, at vejen til
vækst i o-sporten IKKE er rekruttering af børn og teenagere.

Det kræver måske nok, at o-sporten lærer noget af motionsløbene. Først og
fremmest enkelheden. Noget af charmen ved landevejen er, at der typisk er
EN (måske to eller max. tre) fælles distance, hvor teenagere konkurrerer
direkte mod oldinge. Og der er sjovt.

Oversat til vores verden ville det være løb med 500 deltagere, bestående af
4-5 baner med put-and-run. Hvem er det egentlig, der efterspørger mere
(aldergruppefordelinger kunne evt. trækkes ud af computeren)?

For landevejsløbere kan o-sporten først og fremmest tilbyde det
uforudsigelige ved at bevæge sig på tværs i terrænet, garantien for at der
opstår bom undervejs, mudder på skoene, grene i øjet. Kort sagt: En lidt
vildere oplevelse end det gængse motionsløb.

Jeg tror mange af de tusinder og atter tusinder motionsløbere efter nogle år
på vejen har brug for denne afveksling. I stedet for at sende dem til triathlon,
kunne vi vel hive den ud i skoven. Og her er nærskovene fine nok. hvis
træningstilbuddet bliver sjovere (mere moment, sjov og ballade).

Slusen ind kunne være den samme som atletikklubberne bruger: Lokale
motionsløb, hvor man får fat i målgruppen.

Blot et indspark, go' sommer :-)

Kent Lodberg2005-03-01 21:32:38 | #27
svar på indlæg fra Preben Schmidt 2004-03-19 12:16:17Besvar

Hej Kim Fogtman:
Tak for et konstruktivt indlæg med mange gode tanker og for det arbejde, som ligger bagved. Jeg vil tillade mig at komme med et par forslag og kommentarer, selvom det er lidt sent - jeg læser ikke så tit på internettet. Jeg ved heller ikke, hvor meget tilbagemelding, du har fået, men her er ihvertfald lidt modspil.

Jeg synes godt, at en del af motivationen for forandringer kan søges blandt de let forvirrede løbere, som kommer for at løbe o-løb frem for primært fra de sure, negative nye krævende deltagere.

F.eks. er jeg ikke enig i at klubberne skal bruge meget tid på at lave lavkvalitetsarrangementer med lange lette baner i park- eller byterræner, som også de nye hurtigt bliver trætte af. Det er nok også næppe noget, klubbens faste medlemmer har ret meget lyst til at stå for i længden. Vi har hos os benyttet os af faste poster til de nye med nogen succes, men efter ret kort tid vil de faktisk hellere løbe o-løb på nye friske poster. Vi har f.eks. haft en ordning med, at posterne fra vores ungdomstræning om mandagen hang til de nye om tirsdagen, hvor vi har fællestræning for alle. På den måde er der både mulighed for at komme og være sammen med de faste medlemmer i klubben og samtidigt få varierende o-oplevelser af god kvalitet. Indsamlingen kan sagtens foregå om onsdagen med hjælp af dem, der alligevel træner hver dag.

Jeg tror man skal tænke mere i at lave sjov højkvalitet lettest muligt end at lave sjov lavkvalitet. De nye skal med ind i fællesskabet, ikke interneres i småkedelige orienteringssurrogater. Det kan de godt gennemskue, og jeg er bange for, at det at gå på kompromis med kvaliteten og ”nerven” i o-løb, vil få mange til at stoppe hurtigt igen. Især de sure tvivlere, det nye program er rettet imod og særligt hvis det ikke meget hurtigt erstattes af den rigtige vare. Et vist frafald kan vi nok ikke undgå.

Jeg tror hverken på flere data på internettet eller på automatiske evalueringsskemaer, som formentlig meget få vil bruge og endnu færre læse.

Til sidst et par kommentarer til din kondenserede forslagsliste (her er den lige):
• forenkling af løbsafviklingen
• put and run
• systematisk lærings/introduktionsforløb med en formel afslutning
• flere, nære løb året rundt
• lange meget lette baner til trænede løbere
• flere løb med samlet start, par eller teamløb
• banelægning med fokus på oplevelser undervejs og brændenældeeliminering
• handicapsystemer som i golf
• imageopbyggelse og nyt sprog
• øget fokus på brugervenlig IT anvendelse i alle led
• en DOF klub og flere satellitklubber
• accepter - tilskynd til subkulturer, særarrangementer for unge, ældre o.s.v.

Jeg er enig i, at der er meget at hente på de første 5 pinde, dog må det nok være sådan, at de væsentlige konkurrencer fortsat tilbyder nogenlunde den service, vi er vant til mht retfærdig startliste og et arrangement i topkvalitet mht kort, baner, resultatformidling osv.

Noget, vi arbejder med i OK Pan er at prøve at øge vores gennemsigtighed, så der bliver færre indforståetheder på alle punkter, og vi arbejder med et materiale, som synliggør så meget som muligt incl. faste mødesteder i vores skove, tilskudsordninger for børn/unge og alt, hvad man ikke lige ellers kan læse om. Lister over folk med faste funktioner i klubben osv. Osv. Her synes jeg, man også kunne fokusere en stor del af indsatsen i DOF, for det kan være med til at nye føler sig mere velkomne. Jeg vil foreslå, at man ikke arbejder så meget med forringende aktivitet, for folk – også nye – kan godt vurdere, om det er en slikkepind med smag eller bare en narresut, man har fået i munden.

Kent Lodberg, OK Pan Århus

Preben Schmidt2004-08-22 14:04:04 | #26
svar på indlæg fra Preben Schmidt 2004-03-19 12:16:17Besvar

Fra stagnation til fremgang - Gennem større tilgængelighed

Udviklingsgruppen spiller ud med ideer, holdninger og oplæg til større tilgængelighed

Af Kim Folmann Jørgensen,
DOF’s udviklingsgruppe

Eksempler fra andre idrætter
At stille op ved et lokal motionsløb er ikke specielt vanskeligt. Du skal blot løbe den samme vej som alle de andre. Problemet koncentrerer sig om: Hvor hurtigt kan du løbe, og for mange tillige om du kan løbe hele distancen.

At melde sig ind i den lokale golfklub er ganske simpelt. Du gennemgår et introduktionsforløb; imen dette står på betegnes du "kanin" med henvisning til de huller du slår i banen.
Når du er nede på handicap 36 kan du spille på hvilken som helst bane. Du har dermed lært de grundlæggende regler, ved hvordan man færdes på banen, og hullerne i banen er et overstået kapitel. Du er avanceret til at være handicapspiller.

Den lokale kajakklub melder om overvældende tilstrømning af nye roere. Det er specielt motionen i en havkajak kombineret med unikke naturoplevelser, som trækker. Inden du slippes løs på egen hånd gennemgår du et introducerende forløb, aflægger en svømmeprøve, kændringstest m.m.. Således bestået er du klar til at kaste dig ud i oplevelserne på egen hånd eller sammen med andre. Du er kajakroer.

Hvordan er orienteringsløb anderledes?
Nerven i orienteringsløb - det at finde vej ved hjælp af kort og kompas i ukendt terræn - er i virkeligheden ganske kompliceret. Det kræver teoretisk viden og ikke mindst en masse praktisk øvelse at mestre dette.

At kunne slå "cruisekontrollen" til, det flydende løb, hvor fraløbet og vejvalget er på plads til næste stræk, endnu inden den aktuelle post er dukket op, fordi den lille slugt, hvor posten vil være, helt sikkert dukker op omme bag ….. Ja, det er ikke mange forundt, og blandt de som behersker denne teknik, er frafaldet minimalt, de er blevet inkarnerede o-løbere.

Det kræver også øvelse at svinge golfkøllen og reglementet i golf er særdeles kompliceret og får orienteringsidrættens reglement til at ligne en "Søren og Mette" læsebog i sammenligning. Men et handicapsystem gør at man hele tiden kæmper med/mod sig selv, og succes er altid indenfor rækkevidde.

At holde balancen i havkajakken er ikke let, men efter nogle kolde svømmeture kommer balancen på plads og herefter………

Det virker som om at "startniveauet" alt andet lige er lavere i disse idrætter - i orienteringsløb er "overliggeren" fra starten lagt højere op.

En ny hypotese
En simpel, men ikke tidligere formuleret hypotese, omkring stagnation i orienteringsløb er:

En væsentlig barriere i udbredelse af orienteringsidrætten er, at de negative oplevelser ofte overskygger de ellers nok så positive oplevelser, som alle er enige om knytter sig til orienteringsidrætten. Derfor fravælger mange orienteringsløb.

Man kan også sige det på en anden måde: "Når mere af det samme ikke nytter".

Hvis denne hypotese er rigtigt, betyder det, at vi som udviklingsgruppe kan fokusere på to forskellige strategier:

Flere positive oplevelser
De positive oplevelser er i fokus. Idrætten videreudvikles således at summen af de positive styrkes og oftere overgår de negative oplevelser

Færre negative oplevelser
De negative oplevelser er i fokus. Idrætten videreudvikles ved at eliminere dele af de negative oplevelser, således at de kendte positive oplevelser oftere dominerer.

I virkeligheden er det formodentlig en kombination heraf. Hvordan kan vi med de givne ressourcer forskubbe balancen mellem positiv og negative oplevelser.

Forestil dig er gammel købmandsvægt. Hvordan kan vi fjerne nogle negative vægte fra den ene skål og hvordan kan vi lægge flere vægtlodder i form af positive oplevelser op i den anden skål, således at balancen forskubbes mod den positive side. Hvilke indsatser giver størst effekt ?

Eksempler på negative oplevelser/Mulige løsninger
Begyndere og den mindre rutinerede oplever mange og store bom!
• flere lette baner
• introducerende læringsforløb om kort og kompas, praktisk som teoretisk
• par og teamløb

Lange ventetider i forbindelse med løb, hele dagen går jo hermed, og der er ikke tid til andet !
• put and run, løb når det passer dig
• flere "nærløb"
• flere faste poster

Megen køretid til og fra løb, og venten på hinanden !
• flere nærløb
• flere faste poster
• put and run

Skoven er fuld af brændenælder og brombær
• banelægning og postplacering afstemmes efter sæsonen
• sommer og vinterversionering af kort
• flere by og parkløb

Der er ingen at dele oplevelserne med, jeg løber jo helt alene ude i skoven !
• flere par- og teamløb, samlet start, stafetter m.m.
• banelægning i korridorer, hvor flere møder hinanden undervejs

Irriterende ikke at kunne anvende sin ellers gode løbsformåen !
• lettere og længere baner
• by og parkorientering

Lange tilmeldingsfrister stemmer ikke overens med familiens levevis !
• put and run
• flere "nærløb"

Ingen struktureret introduktionsforløb for os nye ("duelighedsprøve") - jeg vil gerne lære at løbe orienteringsløb!!
• faste koordinerede læringsforløb med formel afslutning, ny status
• sommerkurser i lækker natur for nye voksne som børn

Det skulle ellers være et flot naturområde, men det oplevede jeg ikke på min tur rundt i skoven !
• banelægning, hvor der indarbejde passage af flotte naturscenerier, udsigtspunkter, urfuglereservater o.s.v.

Vanskeligt at måle hvorvidt man bliver bedre og stille sig personlige mål!
• handicapsystem, som golf
• flere nøgletal/analysemodeller på nettet
• vindervejvalg lægges på nettet med kommentarer

I klubben er de altså ikke lige min type!
• flere forbunds/kreds kursus/læringsforløb, hvor du møder andre end blot de fra egen klub
• subkulturer, som laver egne hjemmesider f.eks. "De hårdes Klub"
• mulighed for klubløs status

De virker alle så sammenspiste og har nok i hinanden
• følordning for nye

Dette er kun en sport for gamle nørder
• flere "rene" børne- og ungdoms-arrangementer, som f.eks. KUM og Børnekarruselløbene
• fokus på manglende image

Når man hjælper til med at arrangerer løb, bliver man kun mødt med brok fra kværulanter og paragrafryttere
• forenkling af løbsafvikling
• indførelse af evalueringsskemaer, evt. fast standard på nettet, så arrangørerne får kvalificeret tilbagemelding og ikke blot kværulanternes tilfældige kommentarer

Der går mere tid med at arrangere løb for andre end med selv at løbe
• forenkling af løbsafvikling, så færre kan lave løb for flere
• øget IT anvendelse
• mere projektorganisering
• øget professionalisering/sponsering - også af løbsafvikling -
• øgede startafgifter, giver arrangørerne flere muligheder for semiprofessionelle løsninger

I forbindelse med Påskeløb og andre store arrangementer går hele dagen blot med løb, resten af tiden hænger vi i en eller anden dødssyg hytte
• flere aktivitetstilbud i lokalområdet, evt. tilrettelagt af lokal turistforening, naturvejleder m.m.
• "afterrunning" - lær af skiområderne
• workshops m.m. - lær af festivaler

Det er altså ikke videre sejt, at fortælle henne i skolen, at jeg nu går til orientering - det er næsten kun søndagsskole og spejder, som er værre
• nyt stærkt image
• nyt sprog, nye navne og betegnelser

Som årene gå føler jeg mig efterhånden for tung til at løbe
• stavgang i stedet for løb, en mulighed i nogle af de ældre klasser
• MTB løb

Ens tøj bliver mudret til, revet i stykker og man ligner ….
• uundgåeligt, bør vendes om til at være sejt og imageopbyggende
• fotokonkurrence omkring den mest seje målgang ….
• lær af MTB løb, hvor arrangørerne placerer fotograf på spektakulære steder. Billederne sælges efterfølgende med stor succes via nettet til rytterne.

Det er ikke til at løbe i ujævn skovbund med grene når man er vandt til asfalt
• anvis træningsmetoder på nettet, som optræner terrænfølelse, evne til at løbe i terræn
• flere løb med samlet start, så lærer man det på den hårde måde
• flere lange og meget lette banen som overvejende er på vej og sti

Man kan ikke gå til orienteringsløb, store dele af året er der ingen løb
• flere nærløb, samarbejder klubber imellem
• forenkling af løbsarrangementer
• øget brug af parker og by
• opdeling af landet i regioner - altid et ugentlig tilbud indenfor x km/ køretid y min.
• flere faste poster

Jeg kunne egentlig godt tænke mig at gå til orienteringsløb, men der er ingen klub, der hvor jeg bor, så jeg kommer aldrig i gang
• DOF tilskynder til nye klubber
• etablerede klubber opretter satellitter
• DOF laver klub for klubløse, denne fungerer alene som en "netklub"

Man bliver kold og våd af at gå rundt på stævnepladsen
• put and run
• fokus på rigtig påklædning efter løb, evt. kampagne herom i samarbejde med Helly Hansen m.fl. - imageopbyggelse
• hæv startafgiften og køb hjemmeværnet til at opstille telte når dette er aktuelt
• skab aktivitet - start og mål placeres på selve stævnepladsen, evt. sammen med vendepost og lignende, løbende præmieoverrækkelse, lodtrækningspræmier m.m.


Listen er ikke nødvendigvis udtømmende og meget afhængig af øjnene, som ser. Der er ikke nogen enkel totalløsning. Men alligevel tegner der sig et klart billede af en række indsatsfelter når det drejer som om tilgængeliggørelse. Disse er:

• forenkling af løbsafviklingen
• put and run
• systematisk lærings/introduktionsforløb med en formel afslutning
• flere, nære løb året rundt
• lange meget lette baner til trænede løbere
• flere løb med samlet start, par eller teamløb
• banelægning med fokus på oplevelser undervejs og brændenældeeliminering
• handicapsystemer som i golf
• imageopbyggelse og nyt sprog
• øget fokus på brugervenlig IT anvendelse i alle led
• en DOF klub og flere satellitklubber
• accepter - tilskynd til subkulturer, særarrangementer for unge, ældre o.s.v.

I koncentreret form:
• gør det lettere, sjovere, mere tilgængeligt og prestigefyldt at løbe orienteringsløb
• anvend teknologien fuldt ud i alle led

Et sommereksempel på sprog:
Sidste sommer deltog jeg i et byorienteringsløb i Bern i Schweiz i ugen før WM. En flot gammel by, masser af kuperinger, små smalle stræder, pompøse bygninger, parker og en flod som snor sig igennem det hele med en mængde flotte gamle broer.
Byorienteringsløb burde hedde "sightseeing-race". Hvem er den hurtigste turist i en ukendt by. Ny liste over potentielle samarbejdspartnere er klar i kulissen.

Konklusion på ovennævnte:

Det er de samme indsatsfelter - fokusområder - som igen og igen falder i øjnene. På denne måde er der intet nyt i ovennævnte.

Men måske kan vi bruge modellen med vægten, at reducere de negative og forøge de positive oplevelser, som en måde at vurdere og sammenligne udviklingsgruppens forskellige forslag på.

Personligt tror jeg meget på at vi som "inkarnerede og frelste o-løbere" har svært ved at se de negative og svage sidder ved vor idræt. Vi har lært at leve hermed, og vi oplever i den grad så meget positivt, at vor balance er forskudt i forhold til nytilkomne.

Men kan vi eliminere blot en del af de negative faktorer - da vil der herved blive udløst et stort udviklingspotentiale.

Udvikling i orienteringsidræt skabes ikke ved at vi blot gør os ekstra ihærdige og alle gør mere af alt det vi plejer at gøre - vi skal i stedet ind og have fat i en række af de forhold som mange oplever negative og derfor helt fravælger idrætten.

Det positive er, at dette ikke er nogen specielt kompliceret proces - mere et opgør med plejer.


Hvad så?
Bland dig i debatten! – Er det en vej at gå….?!

Find flere debatoplæg og andre indlæg fra udviklingsgruppen på www.orienteringsløb.dk og debatten på www.orientering.dk

Preben Schmidt2004-07-02 19:38:55 | #25
svar på indlæg fra Preben Schmidt 2004-03-19 12:16:17Besvar

Spændende indlæg…
Udviklingsgruppen lytter.

Personlig er jeg af den opfattelse at intet nok så godt gennemtænkt projekt eller veltilrettelagt arrangement giver nye medlemmer.
Det der dur er mennesker, der gider gøre noget for mennesker. Altså den personlige kontakt og det personlige engagement, i en fornuftig ramme.
Tænk blot efter.
Enhver o-løber – mig selv incl, har en - måske to personer, der er skyld i at de kom i gang og blev holdt fast. Sådan er det, sådan vil det fortsat være.
Derfor er det vigtigt at forstå at DOF skal skabe gode rammer – men det er i klubberne og blandt medlemmerne i klubberne, vækstlaget findes.
Under Cafe-debatten på repræsentantskabsmødet var der udbredt enighed om at større enkelhed i rammerne om vores sport bør tilstræbes.
Læs debatoplæg fra udviklingsgruppen i orienteringsløb.dk nr. 3, der er på vej til din postkasse eller på www.orienteringsløb.dk

julian2004-06-23 18:50:30 | #24
svar på indlæg fra Preben Schmidt 2004-03-19 12:16:17Besvar

Konkret forslag: Jeg forventer at alle som oplevede fænomenet til Copenhagen City Cup vil være enig med mig i, at det der tracking må være et godt udgangspunkt for effektiv TV-propaganda, og dernæst for (*gisp*) at lokke tilskuere ud i skoven. Jeg kunne forestille mig at DOF investerede i eller fik sponsoreret 5-10 enheder (de koster trods alt 10000 kr stykket, såvidt jeg har hørt), som man kunne bruge til udvalgte løbere til udvalgte løb (DMer og/eller løb hvor man kan lokke en regional TV-station ud eller lign.) i en koordineret indsats.

Jeg går naturligvis ud fra som givet, at dette sker til WOC 2006.

Asger Jensen2004-06-23 14:47:18 | #23
svar på indlæg fra Preben Schmidt 2004-03-19 12:16:17Besvar

Hvem har betydet mest for tilgangen af løbere i DK?

Mona, hvis VM medalje i 74 angiveligt fik åbnet en masse menneskers øjne for hvilken fantastisk motionsmulighed o-sporten var. (Husk det var i den 1. motionsbølge fase med kondistier eremitageløb osv.) Nogle af disse menneskers børn kom med i sporten.

Flemming, der vel om nogen fik gjort sporten synlig ved at få gang i korttegning. (Husk at først omkring 70 blev sporten synlig ved de mange okort - og trekantede skærme).

Tage, som gennem mange år utrætteligt har holdt gang i U1 kurserne - spørg bare mine egne børn.

Dem, der engang tog initiativ til KUM (Jeg havde vist et slip dengang - ellers aktiv siden 67 - fede ture i Rolfs minibus over det ganske Skandinavien - uden forældre).

Det er svært at svare entydigt på Mads spørgsmål, men
- Det må ikke være for nørdet og indforstået, hvem opfandt "snitzling" og "svært gennemløbelig undervegetation"?
- Action please - frem med SI ?
- Klubberne skal ville de unge - f.eks. køre og sætte poster ud og køre og samle poster ind. Enig med Claus D.

Men ellers i stedet for at vi gamle kværner som sædvanlig:

Send en SMS til de 60 på juniorlejr i Polen, de 25 på U3 i Blekinge og hør hvad de mener. Hvad er fedest ved osport ?

Mads Ingvardsen2004-06-23 11:36:29 | #22
svar på indlæg fra Preben Schmidt 2004-03-19 12:16:17Besvar

Vil lige slå en ting fast:
Jeg er i høj grad fortaler for mere praktisk arbejde og få vedhæftede filer og møder ! Ingen tvivl om det.

Det jeg efterlyser er et ændret fokus fra DOF som forbund, da jeg mener vi har et forkert fokus, som beskrevet. Ideer, visioner og handling skal selvfølgelig følges ad - det sætter jeg ikke spørgsmålstegn ved. MEN jeg mener ikke at vi KUN skal lade ungdomsarbejdet hvile i hænderne på de ildsjæle der måtte have lyst til det i de enkelte klubber-
Vi skal motivere indsatsen bredt, således at flere klubber end nu motiveres til ungdomsarbejde. Denne indsats skal koordineres, struktureres og formidles fra centralt hold, således at forbundsfokus både er på PLAN 2007 og Plan Rekrut..
Konkret kan tilføjes at 9 ud af 10 lønnede medarbejdede i DOF arbejder med eliten, hvilket er en forkert prioritering i mine øjne. Det er såmænd det jeg efterlyser. Vi kan og skal ikke tvinge nogen til at gå ind i frivilligt arbejde, men vi kan gøre det mere interessant og motiverende.
Jeg tror ikke på vi har "råd" til at sætte vores lid til ildsjæle og "dem der er forældre til en i klubbens ungdomsafdeling", da vi således, som JH nævner, ikke får kontinuiteten i de enkelte træningsmiljøer.
Elitearbejdet i DOG er nu blevet struktureret godt, med oprettelsen af TKC og diverse trænerfunktioner - tiden er inde til at ændre fokus på bredden.

Lars Borch2004-06-23 11:01:17 | #21
svar på indlæg fra Preben Schmidt 2004-03-19 12:16:17Besvar

God debat, gode indlæg også selvom tiden bliver brugt med at skrive. Langt hen ad vejen synes jeg forudsætningerne som Jens H, Morten P og Carsten Dahl beskriver som en god måde at fastholde og få et ungdomsmiljø til at fungere på minder meget om hinanden og jeg kan så sige at det rundt regnet er det samme der virker i Silkeborg OK. Her er godt nok en del forældre involveret og vi har også senior/ begyndertræning sammen med UU-træningen.
Så det er det ikke nødvendigt at diskutere meget mere. Derfor vil jeg bringe et par andre aspekter ind i debatten
1) For at vi kan øge rekruteringen meget mangler vi faktisk at fylde alle de hvide o-pletter på DK-kortet ud med nye klubber!! Eks. I århus amt er der 5 klubber!! To I Århus, en i Silkeborg, 1 i Randers og 1 i Grenå. Det betyder i meget store dele af amtet er o-løb en ikke eksisterende mulighed for børn og unge med mindre forældrene er voldsomt støttende! Man får heller inngen lokalpresse i disse områder. Måske skulle vi starte et organiseret "missionsarbejde" for at få nye klubber eller i første omgang satelitklubber til andre klubber, der hører under en etableret klub, hvor man så kunne trække på udstyr, knowhow, træningsløb og måske lidt på økonomien. Disse klubber kunne/ skulle have eget navn, men stadig være en del af den etablerede klub. (i hvert fald i en periode). På den måde kunne medlemmer fra etablerede klubber, der bor længere væk være med til at starte nyt op uden at miste det sociale og stafetholdenen fra den gamle klub.
Dette kræver sikkert nogle regelændringer, men jeg tror det er værd at se på.
2) Lad os slagte den hellige ko omkring samløb for børn og unge (og voksne) Lad dem løbe sammen alt det de vil. Lad os lave hold løb, hvor du kan tilmelde dig med fantasifulde navne.Så kan man også skygge i alle klasser hvor der må samløbes. F.eks. kunne alle B (og måske nogle A-klasser) have en sidekonkurrence der hed Bs for samløb og skygning.
Mange børn og unge vil jo gerne lave noget sammen og hvis det gerne vil prøve at løbe selv, skal de jo nok få lov til det.
3) Lidt løst og fast om vores løb: Rene ungdomsløb og fri tilmelding til KUM (de 3-4 bedste tæller til den samlede konkurrence)en god idé. C-løb (nyt navn, præmier til børn og unge og ALTID ungdomsklasserne udskrevet for sig , men gerne baner som nu.
Baner med holdkonkurrencer.
Måske skulle man prøve at lave fod og MTB-løb i samme skov på sammen dag, men tidsforskudt. (Eks. formiddag fod-o-løb eftermiddag: Mtb-løb) Det kunne måske rekrutere lidt begge veje og man kunne f.eks. have en "adventure-hold" konkurrence for hold på H 21 A (E) banen og den lange MTB-bane.

Midt i ungdomsrekruteringen, så skal vi ikke glemme voksenrekruteringen, der både kan give medfølgende børn/ unge og flere hænder til at løfte alt rekruteringsarbejdet.

Jeg kører på ferie i morgen, men håber på lige så meget forsat konstruktiv debat.

Mange o-hilsener

Lars Borch,, Silkeborg OK

Jan Scheel2004-06-23 06:47:41 | #20
svar på indlæg fra Preben Schmidt 2004-03-19 12:16:17Besvar

Til JH: Med mit kendskab til flere af skribenterne, er der netop her ikke lagt op til ret mange skrevne ord og ret mange møder, nærmere til handlinger! ok

Elitekonceptet er godt (Klub?-TKC/J.landshold-KC/S.landshold), og jeg mener faktisk det fungerer rimeligt. Klubleddet skal styrkes, men det tager noget tid. Så det er vigtigt at holde fast i den struktur, der efterhånden er ved at være integreret.

Jeg er faktisk meget enig i Jens Hansens betragtninger omkring virkemidler i træningsmiljøer, og jeg bliver personlig selv meget inspireret af det. Mit bud er at træningsmiljøerne har været præget af drenge/mænd, og de fleste løbere har haft et relativt højt niveau.

Og jeg tror ikke, og det er min erfaring som TKC-træner, at vi fanger de løbere, der ikke umiddelbart har en elitemålsætning, eller synes det er fascinerende at optimere egen indsats. Altså dem der "bare" vil løbe orienteringsløb, og kun engang imellem fyre den af.

Jeg tror ikke nødvendigvis at de bedste senioreliteløbere også er juniorstjerner (men vi skal servicere de bedste juniorer 100%).

Således går tankerne (mine) på at skabe bedre tilbud til flere løbere, så vi skaber større bredde. Lur mig, om ikke flere vil blive inspireret til at lave en elitesatsning (og idoldyrkelsen er jo super vigtig).

Men i første omgang må det være at sikre fundamentet for vores sport, og sikre at vi har ledere og trænere til at vedligeholde vores elitesatsning.

Til Jens: Tak for indspil til et godt træningsmiljø, det er super at vi får en debat også på det område, at skabe inspirerende træningsmiljøer.

Jens Hansen2004-06-23 00:17:57 | #19
svar på indlæg fra Preben Schmidt 2004-03-19 12:16:17Besvar

Interessant debat med mange visonære indlæg og gode ideer. Problemet er blot, at det er så forbandet vanskeligt at realisere dem - og skulle det endelig lykkes, da at gøre succesen varig. Flere debattører har ganske rigtigt været inde på, at en sådan realisering kræver, at flere forudsætninger må være opfyldt samtidigt, og at de fleste af disse forudsætninger er meget ressourcekrævende. Mit udgangspunkt for dette indlæg er en erfaring fra to træningsmiljøer, hvor mange juniorer (12-20 år) var en aktiv del heraf. De to træningsmiljøer, som jeg vil betegne som eksemplariske, var begge baseret på følgende fire forudsætninger (i vilkårlig rækkefølge):

1. Der var stor fokus på konkurrenceelementet i den daglige træning. Dette var dog ikke ensbetydende med, at der slet ikke skulle trænes o-teknikken. Det skulle der i høj grad, men man fik ikke serveret den ene mere eller mindre udspekulerede tekniske momenttræning efter den anden. Efter min opfattelse gåt alt for mange ungdomstrænere i dag i selvsving og bliver det, jeg vil kalde for "orienteringshellige", hvor kun de ypperste terræner og kun den teknisk mest udfordende træningsmoment dur. Det dur måske for "eneren", men det dur efter min bedste overbevisning ikke for "den almene teenager". Denne vil heller have spænding og fart over feltet fremfor tørre og for den unge ofte kedelige tekniske træninger. Gem disse til lejrene, wekkendtræningerne og den sidste torsdag i måneden.

2. Ungdomstræningen var ofte en integreret del blandet med senior- og ungseniortræningen. Der er ikke noget så attraktivt for en ung som "idoleffekten". Al for megen ungdomstræning gennemføres helt isoleret eller sammen med forældre og andet godtfolk. "Gaaaab" vil den unge sige, hvis han slet ikke oplever andet.

3. Der var begge steder et naturligt samlingspunkt blandt de unge i klubben i form af en voksen, der indtog rollen som holdleder, træner og indpisker. Det var i begge tilfælde én, som de unge respekterede og så op til. Alt andet dur ikke. Heller ikke hvis vedkommende er nok så frivillig og villig. Det behøves nu ikke at være klubbens bedste eliteløber. I denne rolle har det snarere noget med karisma og "teenagertække" at gøre. Har vedkommende ikke det, mister de unge hurtigt interessen. Det har også noget at gøre med at stille krav til de unge og have forventninger til dem, hvilket kræver mod, ikke mindst med tanke på "fuck-finger-generationen).

4. Transport til rådighed var altafgørende. Enten ved at klubben havde en minibus eller ved at nogle ildsjæle stillede biler til rådighed, således at det for den unge ikke var noget problem at blive transporteret til det sted, hvor træningen foregår. Men det skal for guds skyld ikke være forældrene, der kører. Det kan de gøre til løbene i weekenden. Hvor fedt er det lige som teenager at have sin far eller mor rendene i r.... tirsdag/torsdag efter tirsdag/torsdag. Jeg er helt enig med de få, der i dette forum har tilkendegivet, at orienteringsidrætten ikke nødvendigvis har udbytte af at have prædikatet "familieidræt" påklistre sig. Det gavner efter min opfattelse ikke rekrutteringen - og da slet ikke fastholdelsen af nye (unge) potentielle medlemmer. Lad os i stedet gøre idrætten til en "cool" sport at gå til og ikke til den familieskovtur, som "børnekarrusellen" er eksponent for. Børnekarussellen har mange gode sider, men som "lokkemad" til den ildsprudlende teenager er ikke en af dem.

I begge de træningsmiljøer, som min erfaring er baseret på, skete der imidlertid det, at da blot èn af de fire forudsætninger ikke længere var opfyldt, mistede træningsmiljøet lidt af sin attraktivitet, indtil endnu en forudsætning ikke blev tilstrækkeligt opfyldt og langsomt, men sikkert sygnede træningsmiljøet hen.

Det er ingen sag at kaste en masse bolde op i luften. Det er heller ingen sag at møde sig ihjel for eller for den sags skyld skrive stolpe op og stolpe ned for at bekræfte hinanden i, at der må gøres noget. Nej, udfordringen ligger snarere i realiseringen af visionerne og de mange fode ideer.
Det er udemærket at bruge tid på at udvikle visioner og gode ideer, men mest af alt har DOF nu brug for noget konkret benarbejde for at skaffe de nødvendige ressource med henblik på bl.a. at opfylde ovenstående fire forudsætninger. Derfor skal mit råd være: "læg pennen i blækhuset og tag istedet arbejdshandskerne på."
Der er i min optik alt for mange, der er mere interesserede i at bygge luftkasteller end til - gennem en konkret praktisk arbejdsindsats - at omdanne visionerne til konkrete løsninger (som ovenfor angivet, i.e. de fire opstillede forudsætninger).

julian2004-06-22 13:32:27 | #18
svar på indlæg fra Preben Schmidt 2004-03-19 12:16:17Besvar

Ang. arrangementer med fokus på unge: Et glimrende eksempel på dette er jo børnekarusellen, og jeg tror da at dette er den næstvigtigste årsag til at den bliver ved med at være så stor en succes.

Men det betyder jo ikke, at forældrene er helt ude af billedet! Det er for de fleste en naturlig del af det at være forælder at være engageret i børnenes fritid. Bare fordi aktiviteten foregår på børnenes præmisser behøver det ikke at holde op med at være en "aktivitet for familien" - fokus er bare skiftet.

Fokus skifter igen senere: En væsentlig del af o-sportens tiltrækningskraft overfor mig som teenager var at den gav gode muligheder for at komme på tur uden forældre.

JanO2004-06-22 13:00:09 | #17
svar på indlæg fra Preben Schmidt 2004-03-19 12:16:17Besvar

Allerførst må jeg tilslutte mig koret af "rosere" - rigtigt godt indlæg Mads. Og så forsætter jeg med at "rygklappe" - jeg kan ikke andet end at give Morten ret.

Måske skal vi ikke altid promovere sporten som en "familie"-sport - men det er svært for børn der starter op i o-miljøet at fortælle deres familie/forældre hvad det egentligt er de foretager sig. Det er jo ikke det samme som skattejagt/opgaveløb som de fleste kender til. Det er derfor vigtig at få tag i forældrene til begyndere så disse også få et "ejerskab" i deres børns løb. Kan vi så aktivere forældrene til at forestå simple opgaver i den forbindelse er det jo bare et ekstra plus.

Det skal være lige så enkelt at gå til o-løb som ungdomsløber som til fodbold - fuldstændigt rigtigt, men det skal ikke være så uforpligigende som at gå i svømmehal. Jeg har en tro på at det sociale i en ungdomsgruppe og det at kunne dele oplevelsen - i vores tilfælde i skoven - med andre er en meget væsentlig del af det at dyrke en idræt.

Så et hop fra helikopteren til det jordnære.

PS: Deltager gerne i et videre arbejde.

Jan Scheel2004-06-22 12:28:54 | #16
svar på indlæg fra Preben Schmidt 2004-03-19 12:16:17Besvar

Meget enig, Morten! Vi kunne godt undvære forældrene engang imellem, og lade ungdommen være sig selv, uden at der altid er forældre i baggrunden.....

Problemet er jo altid transporten, men som med økonomi, så synes jeg i en indledende debatfase, at heller ikke det praktiske skal begrænse vores ideer.

Jeg er enig i, at vi kunne have meget glæde af rene ungdomsstævner. Jeg har altid undret mig lidt omkring KUM. Hvorfor kan alle ikke være med til KUM ? Godt nok er vi seriøse med ihvertfald individuelt om lørdagen, men der sgu ikke mange over 15 år, der har optimal restitution mellem individuelt og stafet !!, så er der ihverfald sket en markant ændring fra tidligere...

Men andre ord er det sociale her i højt fokus, og ærgerligt at nogle bliver sorteret fra ved udtagelse....

Skal vi ikke lave det om fra 2005...? det er da nemt !

Morten Pedersen2004-06-22 11:54:57 | #15
svar på indlæg fra Preben Schmidt 2004-03-19 12:16:17Besvar

Rekruttering af børn og unge er vel den vigtigste udfordring vi står overfor, hvis ikke vi skal gå til i alderdom og indavl i løbet af få år. Og det er ikke noget, der sker af sig selv. Derimod kræver det et godt stykke arbejde ude i klubberne, støttet op af tilbudene på kredsplan. Men det er altså klubberne, der udgør det vigtigste fundament, både for rekrutteringen, det sociale og den tekniske indlæring. Dette er det eneste sted, hvor det i længden er realistisk at lave et ugentligt tilbud for alle niveauer.
En del klubber gør et godt stykke arbejde, men der er desværre også en del klubber, hvor der sker for lidt hvad angår ungdomsarbejde.

Et ex. fra Nordkredsen: 87 løbere deltager ialt på årets tre sommerlejre (11-20 år). 14 klubber har løbere med. 4 klubber har mere end 10 løbere med i alt.
I Nordkredsen er der ca. 18-20 klubber i alt. I ca. 7 af disse foregår der regelmæssigt ungdomstræning.

For at skabe et godt ungdomsmiljø mener jeg, det er vigtigt at satse på det sociale og prøve at skabe et hold (selvom o-løb er en individuel sport). Det handler om at gøre ting sammen: Ture, deltage i stafetter, køre sammen, træne sammen. Kort og godt skabe tid til at de unge kan være sammen. Endnu et element i dette er, at man som leder/træner tager ansvar for ungdomsløberne som et hold. Dvs. sørger for at alle har mulighed for at komme med til løb (tilmelding, transport).
Vi må arbejde henimod at det ikke er mere besværligt at gå til orienteringsløb end til fx. fodbold eller hvilken som helst anden sportsgren.

Til tider vil jeg godt sætte spørgsmålstegn om o-sporten som en familiesport. Behøves vores arrangementer altid at være familie-arrangementer. Hvad med nogle flere løb kun for u-løbere, og tilpasset deres ønsker? Behøves forældrerne altid at skulle have mulighed for at løbe? Er det ikke ok at al energien nogen gange bliver brugt kun på ungdommen?
Vi skal have store stævner, der virkelig kan samle alle ungdomsløbere, og som der bliver set frem til år for år (Det nuværende KUM, er jo kun for en begrænset flok).

Og så skal der selvfølgelig satses på uddannelse af trænere og ledere. Det er ikke altid nok at have den gode vilje og selv løbe o-løb. Uddannelse skulle gerne forbedre og effektivisere indsatsen, og inspirere lederne til at fortsætte arbejdet.
I den forbindelse er det også vigtigt at vi får flere kvindelige ledere. Der er alt for få på nuværende tidspunkt (i hvertfald på kredsplan).
Hvordan får vi flere kvinder involveret?
Er vi mænd for dominerende i sporten?

Håber nogle piger/kvinder vil komme med forslag.

Til sidst et konkret forslag til en simpel ændring, der kunne føre til større deltagelse i løb.
Det skal være muligt at duplere ture til stafetter. På en eller flere af turene skal det være muligt at sætte op til tre løbere på, og den første i mål skifter til næste løber. Dette har flere positive effekter.
1) Løber nr. 4 og 5 kan deltage på lige vilkår med de tre første. Man må ikke sortere nogen fra.
2) Nye løbere kan deltage på et hold, uden at der hviler et holdpres på dem, i og med at de fungerer som en ekstra løber.
3) Samlet set flere deltagere og flere løbere i skoven.

Det praktiseres til både Ungdomstiomila og på Tiomilas ungdomsstafet, så mon ikke også, at det skulle være noget vi kunne finde ud af.

Mads Ingvardsen2004-06-22 10:40:19 | #14
svar på indlæg fra Preben Schmidt 2004-03-19 12:16:17Besvar

Takker for rosen !
Fint med et godt spark i denne debat ! De konkrete forslag som CB efterlyser er der mange af, hvilket de efterfølgende indlæg viser med tydelighed. Jeg kunne godt forestille mig at vi med formålsparagraffen i hånden kunne lave et projektforum medio august, hvor vi samlede alle dem der følger denne interesse for ungdommen, og udarbejder et konkret forslag til handling (JS-NUtænkning er vel en god overskrift). Dette forslag vil jeg med glæde fremlægge og tilbyde til HB/ klubberne på rep.møde i efteråret.

Det kræver blot at folk er villige til at bruge tid på dette og jeg har to forslag, hvoraf 1 er porcheløsningen og 2 er skodaløsningen, men begge kan meget vel være brugbare.

1) Vi afsætter en mødedato, hvor intersserede (JKI, LVJ, Carsten D, Cb, JS og jeg selv...med flere), udarbejder et konstruktivt oplæg til hvorledes dette kan sparkes igang.

2) Vi kører det over mail/ dette forum og forsøger at give vores bud på fremtiden.

- det er vigtigt vi i denne proces får inddraget ressourcepersoner, der har erfaringer med organiseringen af ungdommen.( JKI fra Holstebro-Bornholmtiden / Betty Folino etc.)
Det skal være et højtflyvende projekt, hvor tankerne får frit spil, og fokus er formålspargrafferne og forbundets udvikling.
Jeg har ikke den færdige løsning, men ser blot et fremtidigt problem i krystalkuglen. Dette fornemmer jeg flere er enige med mig i, hvorfor en NUtænkning med handlingsperspektiv ikke bare er relevant, men også meget nødvendig såfremt vi skal have elite, bredde og stævner i 2025.
Vi skal arbejde med ungdommen på flere planer:
På talentudviklingssiden, hvor vi sørger for at give de talenter vi har mulighed for udvikling. Talenter i en organisation findes i mange afskygninger og med mange forskellige kompetancer ex:
- udvikling af eliten
- udvikling af leder ( for bredde og elite)
- udvikling af kortfolk
- udvikling af personlige coaches
- mm

Vi skal ikke spille på en enstrenget violin og kun se på eliten, men det er nødvendigt at vi holder fokus bredt, da vi er enige om at eliten vokser ud af bredden. Hvem skal lave stævner til eliten, hvis bredden ikke findes ?

Det helt centrale for mig at se er at vi holder fokus på formålspragraffen og på " hvad er incitamentet for den enkelte person (frivillig eller professionel) til at gå ind i elite- , forbunds- eller klub- arbejdet". Hvad det sidste angår, så tror jeg at det vigtigste er at den enkelte ser udvikling, såvel i kulturen, som personligt. Det er et vilkår vi står overfor hos ungdommen.

Med håb om en saftig, sober og nuanceret debat !
Mads Ingvardsen

Lars V2004-06-22 07:14:04 | #13
svar på indlæg fra Preben Schmidt 2004-03-19 12:16:17Besvar

På plan 2007 opfølgningsmødet i Farum præsenterede Mads og flere supplerende disse ideer. Et af dele jeg fandt meget fængende er en ide om et fuldt sammenhængende "uddannelsessystem" for børn og unge incl. Børnekarr. - klubungdomstræning - kredsungdomskurser - TKC osv. Der skal udarbejdes strategi og en plan for hvad man vil opnå med hvert trin/område, hvordan de hænger sammen osv. Og ikke kun o-teknisk med henblik på at skabe elite, men også med lederuddannelse samt sociale tilbud osv.

Jeg tror på at virkelig kunne give vores sport et løft.

JKI>> Personligt tror jeg ikke at park/by-orientering er vejen frem. Det kan være et udmærket udstillingsvindue, men ikke sporten. Faktisk er det nok mere kompliceret at lave park/by-løb (ikke mindst som træning), hvor man skal tage hensyn til evt. trafik (specielt ved ungdomstræning), løb på privat område (afspærring), vagt ved poster osv. osv.

Carsten Dahl2004-06-22 07:12:53 | #12
svar på indlæg fra Preben Schmidt 2004-03-19 12:16:17Besvar

Godt at se nogle mere overordnede "forbundspolitiske" indlæg fra de yngre løbere!

Jeg er meget enig i Mads' betragtninger vedr. nødvendigheden af at rekruttere flere unge løbere.

Som mange vil være bekendt med, så har FIF Hillerød gennem de sidste år haft stor succes på ungdomssiden. Der har dog de seneste år været "huller", som vi på flere måder har forsøgt at lappe. Derigennem har vi opnået en masse erfaring om, hvad der ikke virker - og hvad vi tror, der virker.

1. Børnekarussellen tiltrækker hver uge 300 løbere, hvoraf halvdelen ikke er medlem af nogen klub. Det bliver sikkert også kun en ganske lille del af dem, idet mange finder det rigtig godt med et arrangement, som ikke kræver medlemsskab - og hvor man bare kan blive væk, når man skal noget andet (i stil med motionscentrenes succes i de senere år; kom når du har lyst).

2. FIF har prøvet mange åbne arrangementer i lokalområdet. Vi har f.eks. haft over 100 unge mellem 5 og 12 år til o-løb på Skovens Dag, og har sendt dem diplomer med opfordring til at komme til træning en torsdag. Ca. 0 nye medlemmer som resultat.

3. Vi har oprettet en speciel træningsgruppe med ugentlige træninger for de 9-13 årige, idet vi anser denne aldersgruppe for meget kritiske. Det er her, man skal gå fra leg til sport. Hvis det ikke lykkes at indlære en masse færdigheder i den alder, så kan de spirende teenagere ikke klare sig i konkurrencen, og de fleste falder fra. Isoleret betragtet virkede dette heller ikke.

Men hvad er det så, der skal til for at fastholde de unge? Hvad gjorde vi, da det gik rigtig godt?

1. Der var "stædige" forældre involveret. De sørgede for at dels egne unger, dels 1-2 kammerater i samme alder kom til træning og til løb hver uge. Stafetholdene blev på samme måde sikret.

2. Der var de rigtige træningstilbud til stede.

3. Der blev afholdt weekend-ture o.l. med jævne mellemrum.

4. Der var en holdleder, som sørgede for at der efter HVER træning var en social seance i klubhuset (fx kage), at alle blev tilmeldt løbene, at alle havde kørelejlighed osv. Desuden information til og koordination med forældre og trænere, så alle altid vidste, hvad der foregik nu, og hvad der skulle foregå i den næste tid.

Alle disse 4 ting skal være til stede samtidig. Dermed kan sandsynligvis rigtig mange unge fastholdes i sporten, indtil det tidspunkt, hvor de har opbygget deres eget netværk i sporten (på tværs af klubber), og derfor kan klare sig selv; så kan de undvære forældre og til dels holdlederen. Træning og ture skal selvfølgelig stadig være der - i såvel klub- som forbundsregi.


Det er vores erfaringer - som jeg oplever dem på nuværende tidspunkt. Desværre er de jo temmelig ressourcekrævende (tid), men det er vel ikke så overraskende?

Jeg tror ikke på, at vi skal flytte sporten ind i parkerne.
Er der nogen, der ved, om CCC har givet et eneste nyt medlem?
Jeg tvivler stærkt (men vil da gerne overbevises om det modsatte).
CCC er i mine øjne en ren markedsføringsaktivitet (og nu også et interessant teknologi-projekt).
Jeg tror, vi skal "leve af" at være en skovsport. Det er på sigt det, der fanger - også de unge!


Jeg så meget gerne, at Preben Bred kastede sin interesse over ungdomsrekruttering, og måske fik igangsat nogle DOF-projekter om dette, idet vi tidligere har set en positiv effekt af den slags projekter.
Vi SKAL have flere unge ind i sporten, hvis vi skal opretholde en fornuftig elite.


Til økonomien kan man sige, at den helt store pengesluger i de sidste år er - eliten.
I lyset af ovenstående virker det meget kortsigtet at pumpe de store summer i eliten - frem for at gøre en helhjertet indsats for at overleve via bredden.
De fleste eksperter er enige om, at elite IKKE skaber bredde. Bredden får vi kun gennem hårdt arbejde - i kamp mod de tusinder af andre aktiviteter, som tilbydes nutidens unge.

Jan S2004-06-22 06:32:26 | #11
svar på indlæg fra Preben Schmidt 2004-03-19 12:16:17Besvar

Herlig fremadrettet og konstruktivt indlæg Mads!

Hvis vi skal have flere o-løbere, særligt de 12-20 årige, så skal vi optimere vores tilbud væsentligt. Der er i alle klubber ungdomstræning, ofte op til 15 års alderen, hvorefter tilbuddet ofte hedder TKC. Og TKC, det er en del af PLAN2007, og dermed en relativ kortsigtet elitesatsning i DOF.

Formålet med TKC er grundlæggende at give et træningstilbud for den unge talentfulde og ambitiøse orienteringsløber. Den enkelte løber kan her med trænerens hjælp definere og udvikle sin sportslige satsning og derved sikre fundamentet for en fremadrettet elitesatsning. En elitesatsning skal give resultater, det er der nok ikke uenighed om.

Jeg tror dette tilbud, med det nødvendige tidsforbrug til træning, appellerer til maks. 25% af de unge løbere vi møder i TKC'erne, men det er det eneste tilbud til løberne, som vi "kontrollerer" på forbundsplan. Vi må for at holde niveau øge antallet af potentielle eliteløbere, så 25% ikke 3 men måske 10 løbere i hvert TKC. En større bredde, en bredere elite.

Jeg møder som træner i TKC Nordjylland (i øvrigt Danmarks bedste træningsmiljø) et ønske i klubberne om et bredere tilbud, hvor der er mere plads til løberen, der "blot" vil være social og samtidig løbe lidt o-løb. Hvis vi i TKC'erne skal leve op til formålsparagrafferne i elitesatsningen (og det skal vi!), så må vi afstå fra at tage ansvaret for ovenstående ekstra (men vigtige) opgave.

Vi mangler således et organiseret tilbud til denne gruppe - DOFs fremtid!

Nytænkning er nødvendigt, og jeg synes ikke nytænkningen skal præges af, hvor der er indtjeningsmuligheder. Lad os først se på den optimale løsning for sporten, og ikke for økonomien.

Opbygningen til at få løbere i skoven må gå over alternative aktiviteter (byorientering, MTB-o), og ikke mindst gennem skoleorienteringen, som Kim Rud på bedste måde viser vejen for!

Tanker skal nu blive til handlinger!
Nytænkning skal være NUtænkning!

Hvad gør vi for at samle op .....?
En ungdomsudviklings-/talentudviklingsgruppe...?

Jørgen Kirkeby2004-06-21 19:00:52 | #10
svar på indlæg fra Preben Schmidt 2004-03-19 12:16:17Besvar

Godt indlæg, Mads!
Vi virker på mange områder låst af traditioner. Et par eksempler:

Kort. Forskelle på vores nutidige kort og så 20 år gamle kort er til at overse (her tænker jeg på signaturer/symboler). I disse 20 år er der sket en sand revolution med de tegne og rekognosceringstekniske hjælpemidler, der egentlig kunne have forbedret kvaliteten af vores kort gennem forandring.

Klasser/baner. Vi har rigtig mange alderklasser og baner til de fleste at vores 'autoriserede løb' (hermed mener jeg de løbskategorier, der er beskrevet i reglementet), udfra den forudsætning, at vi aktive (??) helst vil konkurrere mod andre med samme forudsætninger (alder/køn/teknisk kunnen).
Ud over at forskelle i teknisk kunnen vil kræve baner med forskellig sværhedsgrader, så tror jeg det er en fejlvurdering at holde fast ved at alder/køn er styrende for hvem vi vil konkurrere imod.
Jeg er fortaler for at vi til C- og især til B-løb begrænser antal baner og klasser. Det er efter min mening sjovere at blive nr. 10 blandt 30 deltagere end det er at blive nr. 1 blandt 3 deltagere.

Vores primære (motions-) idrætsplads}.
Mads Ingvardsen skrev følgende: "Intet skal være helligt, hverken eliten, ungdommen eller alderdommen.".
Hvad med skoven?
To vigtige forudsætninger for medlemsfremgang -især hvis der satses på ungdom- må være synlighed og tilgængelighed. Og hvad gør vi med vores sport? Vi gemmer os langt væk fra alting i noget så utilgængeligt som en skov!

Hvad mener man om følgende påstande:
Langt hovedparten af vores potentielle kunder bor i byerne. Langt hovedparten af vores potentielle yngre kunder er ikke selvtransporterende (i den p.t. nødvendige bil). Fritid til rådighed er idag en væsentlig parameter, og man gider ikke spilde mere end højst nødvendig af denne sparsomme tid på transport. Hvad man hverken har set eller hørt om, er sjældent interessant, hvorved tiltrækningskraften er ret begrænset.

Vi har en traditionel tro på at alle disse 'dårlige odds' for vores sport, kan ophæves af 'vilt, vakkert og rått' (eller 'den ensomme løbers lange kamp i den dejlige og ukendte natur').
Dette tror jeg ikke indebærer en fremtid for vores sport, hvis det skal stå alene. Vi skal måske gøre os klar til at ofre skoven som vores varemærke, vores primære idrætsplads, specielt når det gælder langt hovedparten af vores almindelige motions og konkurrenceløb.
En massiv satsnings på by/parkorientering vil måske kunne fordoble vores medlemstal på et overraskende begrænset antal år, og ihvertfald give os et godt potentiale for økonomisk indtjening blandt 'motionsorientere' (a la motionløbere, der ikke er medlem af klub).
Udover af imødegå alle de nævnte 'dårlige odds', vil det også være noget lettere at rekruttere 'skovorienterere' fra en god 'byorienteringsgruppe' end fra helt uden for vores sport.

Men vil vi, og tør vi dette?

Claus Bloch2004-06-21 14:39:02 | #9
svar på indlæg fra Preben Schmidt 2004-03-19 12:16:17Besvar

Fantastisk indlæg, Mads. I hvert fald en hel del af de tanker og følelser som jeg går ud fra mange går rundt med.

Er sagen så kompliceret? Kig på budgettet - find ud af om det er de "mange bække små" eller nogle få store poster som trækker virksomheden ned. Herefter kan man gå til værks...

Hvad mener du der er for nogle tilbud vi skal lave til de unge? Er det noget á la Koldings skoleprojekt - lave nogle kort, sprede dem og følge op? Du har en god finger på pulsen ved de 13-18 årige, ved du hvad de savner/mangler?

Beklager, at jeg bare kaster en masse bolde op, men du skriver så godt, at jeg gerne vil have et indlæg mere fra dig, denne gang med forslag til hvad vi gør (altså under forudsætning at vi vil som der står i vedtægterne Stk 2).

Mads Ingvardsen2004-06-21 11:14:07 | #8
svar på indlæg fra Preben Schmidt 2004-03-19 12:16:17Besvar

Opråb om Helikopter syn i en ulvetid!

Har som så mange andre læst diverse indlæg på o-snak, og er ikke imponeret over den tone der indimellem bliver ført. Har gået og haft tanker om et helikopterindlæg på orientering.dk længe, og blev af inspireret af de mange unødvendige indlæg.

Engang imellem må man se det hele lidt for oven, hvilket jeg mener alle ansvarlige i dansk orientering bør gøre.
Dette indlæg er ikke kritik af baner, økonomi eller eliteløberens slatne holdning, men mere tænkt som en snusfornuftig betragtning omkring et punkt der har min interesse, orienteringsløb. Baggrunden er hverken SWOT analyser eller indgående kendskab til DOF’s økonomi, men blot mine tanker og refleksioner om et skib i havsnød.

Engang imellem bør man læne sig tilbage og spørge sig selv; hvad er meningen med dette ? Jeg spørger så: hvad er meningen med DOF ? Jeg finder svaret i DOF vedtægterne Stk 2., som jeg i øvrigt tidligere har refereret til.

2. Formål

2.1
Forbundets formål er som bindeled mellem danske orienteringsklubber at fremme interessen for og udviklingen af orienteringsidrætten i Danmark og at lede dennes repræsentation i udlandet.

Når dette er slået fast, så kan man igen spørge:

Er det dette vi vil ?, og dernæst
Er det dette vi gør ?

Vi er en virksomhed med et stigende omsætning/forbrug/budget, og dette er mig bekendt steget markant igennem de seneste 15 år. Flere millioner ryger hvert år igennem forbundet, og det er for så vidt meget fint, hvis ikke det var fordi forretningen kørte (mig bekendt) med en underskud.

Men når man øger udgifterne til noget, så finder jeg det naturligt at se om produktiviteten ligeledes følger med. Jeg kan umiddelbart se flere måder at regne på, men disse tre giver for mig umiddelbart mening i forhold til Formåls §:
- antal starter
- internationale resultater (eliten)
- medlemstal

Disse tre produktivitetsmål er mig bekendt nedadgående, uagtet at PLAN 2007 forhåbentlig sætter gang i internationale resultater.
Men dette er bare ikke nok. Når jeg gransker resultaterlister i funktionen af juniorlandstræner, ser jeg en farlig tendens:
- Færre løbere i 13-16 års alderen
- Markant nedgang i starter fra H/D 15-16 til H/D 17-18

Dette er urovækkende set fra en landstræner, da råmaterialet måske forsvinder. Jeg vil altid plædere for at eliten vokser ud af bredden, hvorfor vi bliver nød til at have denne bredde allerede i ungdomsrækkerne. Dette af flere grunde:
1) Større bredde = større konkurrence = mere elite
2) Større bredde = flere o-folk= flere til at bringe sporten videre
3) Større bredde = flere sociale fællesskaber i kulturen, så det ikke handler om blot at være med, eller ikke være med.


Altså: kort opsummering: Vi bruger flere penge, produktiviteten falder og jeg plædere for øget fokus på ungdommen.

Hvad så ?: Virksomheden DOF bliver nød til at fremtidssikre sig selv for at overleve i konkurrencen mellem alle de tilbud der ellers findes. Men først må vi stille os det spørgsmål om vi er interesseret i at overleve ? Ja!, mener jeg.

Den økonomiske kage skal diskuteres, det bliver vi nød til. Det er sikkert for mange et ømt punkt, men det bliver vi simpelthen nød til, hvis vi ønsker at der skal tages hånd om de ovennævnte produktivitetsmangler. Der skal i gangsættes en diskussion (HB ?), hvis fokus er at markere ændringer og visioner i en langsigtet planlægning. I 2007 har vi forhåbentligt fået en medalje i seniorrækken, men der er stadig faldende starter i ungdomsrækkerne, såfremt der ikke gøres en aktiv indsats.

Vi skal lave vores produkt om, således at det passer til målgruppen; hvilket må og skal være ungdommen (10-18 år). Samtidig med at vi har eliteplaner formuleret i PLAN 2007, så skal vi have rekrutterings og talentudviklingsplaner, gerne med navnet PLAN 2020. Gør vi ikke dette, så acceptere vi den faldende produktivitet og den økonomiske udvikling, velvidende at der ikke er sammenhæng.

Jeg tror det er ved at være på tide med nedsættelsen af et udvalg der fordomsfrit og uden tanke på konsoliderede og traditionelle tanker i organisationen spørger sig selv: hvad vil vi ? hvor vil vi hen ? hvordan kommer vi derhen ? Intet skal være helligt, hverken eliten, ungdommen eller alderdommen. Fokus skal være at skabe det bedste grundlag for opfyldelse af formålet med DOF, som beskrevet i indledningen.
Udvalget skal bestå at folk der tør søsætte utraditionelle tanker – og gøre det der skal til.

Sporten er fantastisk, skoven er grøn og der er masser af drive og energi i de folk der gang på gang er med til at skabe livet i forbundet, og alt det skal der fortsat være.
Indlægget er tiltænkt som en refleksionsramme omkring vores formålsparagraf, og håber det kan være en inspirationskilde til fremtidens diskussioner.

De bedste hilsner
Mads Ingvardsen

lac2004-05-09 08:20:06 | #7
svar på indlæg fra Preben Schmidt 2004-03-19 12:16:17Besvar

Appropos det med image problemer og manglende medietække er der her en artikel der beskriver det meget godt:

http://www.falukuriren.se/sport/artikel.asp?id=950851&sport=

Preben Schmidt2004-05-03 07:55:38 | #6
svar på indlæg fra Preben Schmidt 2004-03-19 12:16:17Besvar

Vilt, Vakkert & Rått -> Råskinnet

Hej Preben,

Appropos NOF's nye slagord "Vilt, vakkert og rått". I helgen ble Råskinnet
arrangert i Oslo. Det er er et terrengløp som blir markedsført for å være
for de virkelig tøffe (seje). O-netts kommentar til løpet var:" -Tøft, men
ikke mer enn en snill o-løype". Vinnerne i både herre og dame klassene var
forøvrig o-løpere.

http://www.o-nett.com/tiki/tiki-read_article.php?articleId=438

Hilsen Tron

Preben Schmidt2004-04-28 16:16:10 | #5
svar på indlæg fra Preben Schmidt 2004-03-19 12:16:17Besvar

Vi lytter - Henrik.
Tak fordi du gav dig tid til at skrive et holdnings- og værdipræget indlæg. Vi står ikke overfor at indsnævere debatten og ser gerne flere indlæg som dit.

Vi valge at starte arbejdet med at opstille en SWOT-analyse. Den kom til at se sådan ud idet opgave lød at opstille de 7 vigtigste udsagn i hver gruppe. Det kunne vi ikke helt overholde. Vi vil gerne have reaktioner på vores 31 udsagn.

Styrker
Det er en styrke at
• Vi har tilbud til alle – familien, uanset alder, ”skæve”
• En idræt med stor fairness
• Ledere er selv aktive løbere
• Intens natur oplevelse – god tur og rejseoplevelser
• Idræt der stiller mange krav om opgaveløsning og skaber selvtillid
• Idræt der gør os bedre til stresshåndtering
• Idræt med klar socialt samværs dimension
• En udfordrende idræt

Svagheder (Weakness)
Det er en svaghed at
• Orienteringsidrætten forpligter (er imod strømmen)
• Orienteringsidrætten er svær tilgængelig
• Der bruges megen tid og penge på transport
• Er tidskrævende – meget forarbejde til enhver træning, løb eller stævne
• Et svagt og uklart Image
• Manglende medieegnethed – medie tække
• Manglende trænerkultur
• Navnet: Orienteringsløb – (Image)

Muligheder (Opportunities)
Det er en mulighed at
• Gøre orienteringsidrætten mindre forpligtende
• Udbygge brugen at IT
• Udbygge – pay, print, put & run systemer
• Personlige medlemmer under DOF
• Bedre klarhed over – hvem er vi? – Hvad kan vi markedsføre os under?
• Masser af plads – vi kan godt tåle det dobbelte antal løbere med det samme set up.
• Partnerskab med de private skovejere om oplevelser i skoven
• Skoleidræt – Bredt – Skole, SFO, fritidshjem

Trusler
Vi trues af
• Skovadgang – naturbeskyttelse, jagt – brugerkonflikter
• Flåter
• For få medlemmer – klubber dør, stævner dør – aflysninger – dårlig økonomi
• Frivilligheden – forsvinder den?
• Tab af TD- og DIF-tipsmidler
• Aldersfordelingen

Henrik Steen Andersen2004-04-21 20:34:58 | #4
svar på indlæg fra Preben Schmidt 2004-03-19 12:16:17Besvar

Efter min opfattelse er der nogle ting, der burde på bordet i udviklingsgruppen, som jeg ikke har set i det, der ligger indtil nu.


Værdier og holdninger
Udviklingsgruppen burde - inden den starter på detailspørgsmål - formulere, hvilke værdier der fremover skal gælde for sporten.

DOF bør have et formuleret udviklingsværdisæt og ud fra det skal de andre spørgsmål drøftes. Hvis vi ikke først flytter nogle holdninger, så er der stor risiko for, at udviklingsgruppens måske glimrende og velmente forslag løber ud i sandet. Vi vil nemlig ikke kunne løse opgaverne bare ved øget brug af betalt arbejdskraft. Ofte bliver udvikling og tiltag formuleret som "Nogle må gøre dette og hint". Jeg tror, at nogle vil gøre dette og hint helt af sig selv, hvis blot (de "rette") holdninger skærpes. Substansen i arbejdet i orienteringssporten vil fortsat ligge hos frivillige ildsjæle, så det er disse udmærkede ildsjæles holdninger, der skal flyttes (måske).

Som nystartet TKC-træner har jeg formuleret 10 værdier for "mit" TKC. I kan finde dem på http://www.balslev.anet.dk/tkcfyn.

Forbundet skal naturligvis have nogle andre værdier, så dette er kun til inspiration.

En værdidiskussion, som trænger sig på i et udviklingsarbejde (formuleringer kan altid diskuteres) er:

"Tingene skal være i orden og afleveret til tiden, frivilligt arbejde eller ej".

Ordet frivilligt arbejde burde simpelthen fjernes fra DOF-medlemmers - særligt de ledendes - vokabularium som forklaring eller undskyldning for, at noget ikke er godt nok. Vi får ikke udviklet ret meget, hvis vi ikke antager en mere professionel indstilling til stort set alt, hvad der foregår i bestyrelser og til arrangementer. I 2004 har mange en forbrugerorienteret synsvinkel på tingene. Varen skal være i orden, ellers brokker man sig. I stedet for at ømme sig over dette, bør man tage denne trend og gøre den til en værdi.

En anden værdidiskussion er:

"I dansk orientering har vi en åben og ærlig dialog og kritikpunkter tages alvorligt"

I 2004 forlanger man direkte indflydelse og mulighed for, at kritikpunkter bliver behandlet. For mange kritikpunkter bliver affærdiget netop med henvisning til det frivillige arbejde eller som en leder i O-Posten, hvor DOF´s formand kalder medlemmernes indsigelser for flueknepperi.

En tredje værdidiskussion, der kunne rejses er:

"Vi påtager os gerne et socialt ansvar for unge mennesker på kanten af samfundet"

Til såkaldt utilpassede (typisk drenge) har vi et rigtigt godt produkt væk fra de (typisk kvindelige) pædagogers snik-snak. Hos os kan de få lov at rive sig til blods, brænde sig på brændenælder, møde søde piger, der ikke er bange for at blive lidt beskidte osv, osv. Hvad udvikling er der i det?. Dels medlemstilgang dels imagepleje. Og vi kunne komme lidt væk fra vores umiddelbare sammensætning af veltilpassede midaldrende borgerdyr.


Struktur
Tiden er efter min opfattelse løbet fra de tre kredse.

Det er begrænset, hvor meget organisatorisk talent vi har, så alle gode kræfter burde samles i et stærkt forbund. Det giver også længere fra det enkelte medlem og til forbundets øverste, at der er det der mellemlag af kredse. Og koordinationsproblemer i løbsudbudet, med "spild" af gode skove til følge (I år B-løb i Silkeborg samme dag som seniorrangliste på Sjælland, sidste år B-løb i den glimrende fynske skov Svanninge samtidig med rangliste løb i den kedelige Store Bøgeskov osv).


Demokrati
Der bør være kortere fra det menige medlem til de øverste. Og det sker ikke blot ved ,at hovedbestyrelsen præsenteres i Orienteringsløb.dk, og at der holder en bil på stævnepladsen, der står DOF på. Hvorfor ikke organisere direkte valg til hovedbestyrelsen med alle medlemmer over 15 år som stemmeberettigede.


Tilgængelighed
Hvorfor skal man egentlig være medlem af en o-klub for at starte i et B-løb. De "åbne løb" skal leve op til deres navn. Lad løbene komme i trimguiden sammen med motionsløb osv. Enhver skal kunne side hjemme ved PC-en og tilmelde sig (uden password eller andet).Hvis flere kommer i berøring med sporten, tror jeg klubberne vil få medlemstilgang, fordi klubberne (forhåbentlig) kan tilbyde kyndig træning og instruktion. Og det ville tvinge os til at lave klasser og indbydelse i et sprog, som alle forstår. Hvorfor hedder der fx D 13-14, der findes sku ingen "damer" mellem 13 og 14 år.

Blandt atletik-klubber har man oplevet en lignende medlemstilbagegang, men motionsløb (hvor man bare tilmelder sig) oplever en betydelig deltagerfremgang.


Informations- og pressestrategi
I 2004 betyder det enormt meget - hvad enten man kan lide det eller ej - hvordan tingene bliver præsenteret. Det er derfor vigtigt, at informationer fra orienteringssporten er konsistente og professionelle og understøtter det image, som vi gerne vil have.

O-posten - som det hed en gang - er (var) fyldt med billeder af gamle skallede mænd. Det ser ikke godt ud….. På DOF´s hjemmeside opleves også manglende styring, fx hvordan kan Odense pludselig få en overskift (i forbindelse med kortpolitikdiskussionen) om, at HB ødelægger løb i private skove. Sådan noget skal ned et debatforum, hvor det hører hjemme.

Og så uden stavefejl - her er breddekonsulent meget slem - og i det hele taget mere stramt styret og strømlinet.

Slogankonkurrence
Det godt være, at vi skal have et nyt slogan, men timingen er ikke god. Først må vi skabe "det nye DOF" rent indholdsmæssigt, og så må vi finde et slogan, der passer til det. Men jeg er enig i, at vi skal fokusere mere på dramatikken i sporten og ikke så meget familiehyggen. Den veltilpassede familie med børn og job sælger ikke ret mange billetter og kommer ikke i pressen. Men hvor står TV ved Hubertusjagten?, lige der hvor rytterne kan falde i vandet !


Udviklingsgruppens sammensætning
Bob Dylan sagde engang; "Tro ikke på nogen over 30". Ikke for at sir Bobs ord behøver at blive taget helt bogstaveligt, men det yngste medlem af gruppen er - så vidt jeg lige kan se - 45, og det er inderkredsen i DOF + plus sekretariatschefens mand og en enkelt lidt mere udenforstående (Dorthe). En bredere sammensætning, hvor man inddrager personer, der har ekspertise på en række fagområder ønskes. Og gerne yngre mennesker. Orienteringsløbere er som befolkningsgruppe ret veluddannet. En udvikling er meget en proces, hvor ting skal modnes. Derfor er det vigtigt med brev involvering af DOF-medlemmer.


Held og lykke med udviklingsarbejdet - der er nok at tage fat på!
Henrik Steen Andersen (Svendborg Orienteringsklub, Træner i TKC Fyn) men det er ikke så relevant, for det er mine helt personlige synspunkter.

Troels Bent Hansen2004-04-19 23:04:00 | #3
svar på indlæg fra Preben Schmidt 2004-03-19 12:16:17Besvar

Jeg er helt med på dine visioner. Vi skal satse på ungdommen. Vi skal sikre os at der er de fornødne ressourcer til rådighed til at gruppen du fokuserer på i dit indlæg har det sjovt og dyrker noget fornuftig idræt - resultaterne skal nok følge efter. Men er det godt nok ?
Er der nok gang i fødekæden ? - jeg synes det ikke. Der er for få børn og unge til at skabe det momentum, der kommer af at en rimelig stor flok samles om deres idræt. Vi gør ikke (forholdsmæssigt) nok for at rekruttere i skolen. Tænk på hvor lidt der skal til for at lave et komplet skoleprogram á la det de har sat gang i i Kolding. Hvad nu hvis vi i et par år kastede alle ressourcerne i det. En fokuseret, kraftfuld indsats - ikke lidt klatværk hist og pist (det gør selvfølgelig at andre områder skulle lægges på køl). Og jo, det er en DOF-opgave der skal understøttes af DOF-ressourcer. En breddekonsulent kan vel undervise en halv snes lærere om dagen i hver by - en kortkonsulent kan vel tegne et skolekort om dagen .... I løbet af et par år kommer vi faktisk rigtig godt rundt og kan få sat gang i en positiv, selvforstærkende cirkel.

En anden gruppe, som jeg mener vi ikke gør nok er for aldersgruppen 10-14 år - tomrummet mellem hygge-hejsa børnekarrusellen og TKC. Det er simpelthen for tyndt og spredt det der foregår; det hænger selvfølgelig sammen med den manglende mængde. Der er simpelthen ikke nok børn i aldersgruppen i klubberne til at skabe de rigtige rammer. Vi kan så vælge at lade stå til i et par år - indtil skolekampagnen har virket - eller være mere effektive i vores indsats indtil da. Skal vi lave et TKC-lignende tilbud for denne gruppe ?

Lige til sidst .... du skriver at vi skal tilbyde sociale tiltag til juniorgruppen. Helt enig ! der skal være plads til en klatretur på Kullen, en rafting tur osv - anderledes, spændende adventure ting, som gør at det ikke kun er O-løb man samles om; men at der er plads og energi til at skabe afveksling og bryde ensformigheden. Det underlige her - er at de økonomiske midler er der - de bliver bare ikke samlet op og brugt.

Mads Ingvardsen2004-03-28 19:15:23 | #2
svar på indlæg fra Preben Schmidt 2004-03-19 12:16:17Besvar

Set fra en juniorlandstræner:
Jeg har hæftet mig med følgende fire punkter i ovenstående. Jeg ser det udfra min opgave som juniortræner - men ligeledes som en der savner nogle visioner og driftige planer i DOF, hvorfor jeg hilser dette initiativ særdeles velkomment.
Jeg spørger mig selv:
Hvad er det vi bedriver i DOF ? - i forhold til hvor vi vil hen - hvad vi gerne vil og hvor vi vil stå om 10 år..

• Kraftcentre & talentkraftcentre
• Elite & Team Danmark
• Rekruttering & fastholdelse
• Børn & unge

For at give et bidrag fra min "hverdag" som juniortræner vil jeg skrive lidt tanker ned i punktform over ovenstående punkter. Dette med udgangspunkt i de ovenstående spørgsmål !

Hvor vil junioreliten gerne være om 10 år ?
Konstant i TOP 6 i verdenen, sørge for at servicere og udøve vejledning og struktur der kan matche de målsætninger talenterne har.

Hvorfor?
- For at udvikle vores sport
- for at give nogle unge mennesker muligheden for at dyrke eliteidræt og derigennem få nogle store oplevelser
- for at få et positivt stimulerende miljø
- for at give alle kredesenes ungdomsafdelinger et løft
- for at skabe fortsat eliteudvikling i dansk orientering (en eliteløbers udvikling starter når hun /han er 14-15 år, når interessen for alvor vækkes)
- for at trække flere unge til med de tilbud vi har (eller ikke har pt.)
....jeg kunne blive ved

Hvordan:
Der er enkelte klubber der gør et fremragende talentarbejde - og kan matche de unges ambitioner om udvikling og give dem den sparring der skal til - men det er langt fra i alle klubber dette foregår, hvorfor forbundet må træde til for at sikre fastholdelse af børn og unge.
TKC'et er et fint sted for god træning, men der skal struktureret talentudvikling og en grundig vejledning og coaching til, førend det bliver optimalt. Grupperne i den enkelte kreds / TKC’et og Junioreliten skal have et tættere samarbejde – og medarbejde hinanden – og ikke mindst tro på hinanden ! Tanken om en opdeling i bredde – talentudvikling og elite er forældet og kan virke rigid og hæmmende for arbejdet. Løsningen har jeg ikke – men det kommer…

Altså: Jeg mener i høj grad der skal nedsættes et talentudviklingsprogram i DOF – med følgende visioner:
- vi skal kunne give de unge sparring på alle niveauer, da al udvikling og læring er en positiv spiral og kimen til fastholdelse !!
- vi skal give de unge store oplevelser – udfordringer og kvalitet på alle niveauer…kan man se en verdensmester til klubtræning – TKC træning – kredstræning eller lign. så kommer lysten til egen udvikling af sig selv – dette skaber positiv stemning – dette gør at vi får flere unge !
- talentudviklingen skal have en konstant ledelse og et kontinuerligt arbejde over en lang periode og en udviklingsperiode/ visionsperiode på 5-10 år

Man kunne med ovenstående spørge sig selv:
- hvor mange penge bruger vi på struktureret talentudvikling i DOF ?
- hvad driver de unge i dag til at bedrive elitesport ?
- tør vi lade være med at udvikle ungdommen og snakke deres sprog ?
- har man en seniorelite i verdensklasse uden talentudvikling ?
- børn og unge vil udvikle sig og søger udfordring, oplevelser og udvikling – tilbyder vi det ?
- kan man arbejde med talentudvikling uden at samarbejde i bredde og elite ?
Disse fire punkter:

• Kraftcentre & talentkraftcentre
• Elite & Team Danmark
• Rekruttering & fastholdelse
• Børn & unge

er altså sammenhængende punkter når vi snakker talentudvikling – for hvad er talentudvikling ?:
- elitearbejde
- rekruttering af talenter
- fastholdelse af et positivt miljø
- fastholdelse af børn og unge, via gode og veltilrettelagte tilbud
- KC og TKC laver træninger – og disse kompetencer kan inddrages i et arbejde
- Eliten (junioreliten) skal være med i et sådant arbejde- primært for at servicere med ideer – finde talenterne og sørge for udvikingen

Det skal ikke virke som en gammel Østeuropæisk eliteskole, men som noget vi kan tilbyde den ungdom, der har en masse andre tilbud og fristelser i livet. Vi skal tilbyde det usædvanlige – det positive – vise glæden ved sporten og den enkeltes udvikling – vi skal derudover tilbyde sociale tiltag på højde med alle andre idrætsgrene

….jeg kunne nok blive ved med at skrive om dette…mener dette bør være vores primære fokus i DOF – uden børn og unge, talenter, drive, motivation og positive udviklingsmiljøer, så er der ikke nogen til at videregive denne fantastiske idræt til næste generation ! Vi har uddannelsesudvalg – breddeudvalg og eliteudvalg – hvad med en ”tværligger” der hedder talentudvikling
Jeg vil afslutte med at henlede opmærksomheden på DOF’s formål:

2. Formål

2.1
Forbundets formål er som bindeled mellem danske orienteringsklubber at fremme interessen for og udviklingen af orienteringsidrætten i Danmark og at lede dennes repræsentation i udlandet.

Fastholdelse af dette formål mener jeg ikke kan komme udenom en struktureret talentudvikling !

Skal slutte med at takke Spring Cup organisationen for endnu engang at give en international orienteringsoplevelse udover det sædvanlige – de har på lidt over 10 år, igennem visioner, drive og vedholdenhed, skabt noget kun få kunne drømme om på dansk grund. Tænk engang hvis vi kiggede i talentudviklingens krystalkugle og så 10 år frem med samme visionære blik, som man gjorde for godt ti år siden i Hillerød.

Mads Ingvardsen